Сучасні вірші, проза, твори Літературні твори, вірші, проза на теми: кохання, любов, життя
Корзина: +0

 [Логін]
 [Пароль]
07.04.2011 11:54Есе
Для дорослих  Про прекрасне  
20000
© Дарія Китайгородська

Вікна Хундертвассера

Дарія Китайгородська
Опубліковано 07.04.2011 / 4066

Чи хотілося вам коли-небудь змінити світ? Думаю, хоча б одного разу це бажання виникало у кожного з нас. Але чи просувалася справа далі? Ймовірніше, мрії так і залишалися мріями. Людей, які хотіли б змінити навколишню реальність й справді цього досягли, - одиниці. Серед них -- божевільний і смішний, послідовний і хаотичний, казковий і експресивний Фріденсрайх Хундертвассер -- знаний австрійський художник та архітектор. 

 

Це есе можна було б назвати якось більш пафосно, наприклад, “Епатажна архітектура Хундертвассера” чи, скажімо, “Споруди архітектора без правил”. Але насправді найголовніше у цього творця будинків – вікна. Це очі і, якщо хочете, -- душа його споруд. Бо як ще можна зазирнути в чиюсь душу, як не дивлячись в очі? 

Загалом архітектура Хундертвассера біоморфічна: “Будинок складається з вікон, він сконструйований з них. Якщо вікна правильні, то правильною є вся споруда. Коли будуєш будинок, починай з вікон, бо вони є мостом між внутрішнім та зовнішнім простором. Як перша шкіра пронизана порами, так і третя – вікнами”. 

Мало не забула: для невтаємничених слід додати, що другою шкірою людини митець вважав одяг, а третьою, зрозуміло, будинок. Легко уявити таку собі людину-споруду, людину-равлика: спершу бачиш стіни й дах; зазираєш у вікна – й, ніби знімаючи покрови, знаходиш власне особистість, з її характером та особливостями. Власне, будинок – це і дім, і, якщо хочете, -- частина тіла. 

Прошу звернути увагу: ці погляди Хундертвассера відображені у його маніфесті 1967-го року “Право на третю шкіру”, який він прочитав оголеним у Мюнхені. Публіка була шокована. Але, погодьтеся, оголеність – сильний аргумент з точки зору людини, яка, вважаючи одяг і будинок своїми захисним епідермісом, відкривається перед світом у всій беззахисності. Цей метод митець використав ще раз, уже у Відні, під час боротьби за проект “Дому Хундертвассера”. 

Отже, вікна у Хундертвассера, як і він сам та його будинки, абсолютно не передбачувані. Ось, подивіться на “Лісову спіраль”, побудовану за проектом архітектора у Дармштадті (Німеччина). Помітили? Так, так, це не оптичний обман: фасад прикрашають різні за формою, розміром та функціональністю вікна: круглі, квадратні, трапецією, неправильної форми, з балконом чи без... Скільки людей і характерів – стільки й вікон. 

Скептики зауважать: тепер спробуйте підібрати під ці неймовірні вікна відповідні меблі, текстиль та інші деталі так званого затишного інтер’єру. Важко? Отож бо й воно! А як щодо кімнат неправильної форми й з нерівною підлогою? Дивно й незвично. Ця дивина якраз і є відображенням ідеї-фікс Фріденсрайха Хундертвассера – архітектури без прямих ліній. Та й, власне, не тільки архітектури: весь його живопис пронизано кривими лініями-спіралями, які, на мою дилетантську думку, символізують різноманіття природного, а не створеного штучно світу. 

 

У 1959 році Хундертвассер влаштував у Гамбурзі перфоманс з безперервною лінією. Поки глядачі чекали чогось неймовірного, художник почав малювати свою лінію просто у людей під ногами, обравши точку біля стіни. Потягом двох днів Хундертвассер та його друзі безперервно малювали лінію на стінах: спочатку чорним, потім червоним кольором. Влада вимкнула світло, однак митці, запаливши свічки, продовжували свою справу доти, доки лінія не досягла висоти 2,5 м. Однак Хундертвассер залишився невдоволеним: він хотів досягти точки в центрі стелі, де лінія-спіраль знайшла б своє завершення. 

 

Люди-равлики, равлики-люди чи равлики-будинки, люди-будинки... Дім там, де людина захоче зупинитися... Будинок – частина особистості, людськості... Будинок – частина природи... Людина – частина будинку... Ближче до природи! – волають мої інстинкти, коли я споглядаю мистецтво Хундертвассера. А оскільки в природі не існує прямих ліній та кутів, то й оселя людини, якщо вона хоче гармонії зі світом, має набути природних рис. Це стосується й будь-яких інших споруд, спроектованих митцем: скажімо, церкви св. Варвари в Бернбасі. Спочатку це була низька прямокутна будівля з дзвіницею, яку вивершував гострий шпиль. Сьогодні ж рельєфні ребра дзвіниці ніби виліплені руками, -- щоб уникнути прямих ліній. На порталах та карнизах церкви росте справжнісінька трава, а підлога викладена плиткою нерівно, адже не буває абсолютно рівної землі, чи не так? 

Люди і будинки мають бути вільними! – цей маніфест закладено в кожній з будівель, створених митцем. “Дім Хундертвассера”, як на мене, -- один з найяскравіших прикладів архітектури, звільненої від догматичних норм та кліше, де нарешті природа й людина не протиставлені один одному, а об’єднуються в бажанні досягти творчої гармонії. Придивіться до цієї феноменальної неправильності ліній стін та підлоги: в ній відчувається пристрасть до пригод. Ось розкреслений неправильними чотирикутниками фасад, прикрашений керамічною плиткою та неймовірними вікнами, серед яких не знайти двох однакових. Ось відверто криві стіни з такою ж підлогою, що нагадує розбитий путівець. А ось і дерева – справжні, зелені, живі. Краса й природа не мають меж. 

Ідея з деревами, які співіснують з людьми на одному рівні, домінує і у будівлі Віденського музею сучасного мистецтва (KunstHaus): ця радісна споруда, що виграє всіма кольорами веселки, є, як вважає Хундертвассер, хоч невеличкою компенсацією природі за ті збитки, які завдає їй наше техногенне суспільство. 

Не можна жити в однакових будинках-коробках, -- завжди і всюди підкреслював Хундертвассер. Людям від цього погано: одноманітність та буденність заповнюють їхнє життя, й воно перетворюється на існування в найпримітивнішому його сенсі. Тому митець пропонував кожному мешканцеві будівлі персональне вікно: оздоблене мозаїкою з керамічної плитки, захищене прикрашеними стінами. А щоб порушити монотонність прямих ліній даху, -- засаджував його, як садівник, живими деревами та заквітчував золотими чи блакитними маківками. Так у Німеччині та Австрії було реабілітовано кілька колишніх мануфактур, які Хундертвассер перетворив на будинки-з-казки. Звання “архітектурного лікаря”, як сам себе назвав митець, він удостоївся цілком справедливо, адже реконструюючи-лікуючи “хворі” будівлі, Хундервассер лікував і людей, в буквальному сенсі відновлюючи їхні сили та додаючи смаку до життя. 

Такого чарівника-архітектора, на мою думку, чекає - не дочекається й Україна: люди добрі, подивіться на будівлі, в яких ми живемо сьогодні! “Спальні” райони столиці й інших українських міст й щойно вибудувані “шедеври” сучасності – якраз та самісінька одноманітність, якої так боявся Хундервассер – людина, яка носила шкарпетки різного кольору, щоб додати веселості та фарб життю. То, можливо, не гріх було б і повчитися у нього, як змінювати навколишню реальність, щоб вона стала біль-менш стерпною для існування. 

Загалом, як мені видається, Хундертвассер хотів, щоб у кожної людини був свій дім, тобто те ідеальне місце, де можна відчути себе захищеним. Його ідеальний дім – це безпечна й затишна нірка, яку зверху вкриває трава, а з боків є багато вікон-очей, щоб бачити навколишнє. Й, напевне, було б ідеально, якби таким домом для кожного з нас став увесь світ. 

 

Фріденсрайх Хундертвассер (справжнє і’мя – Фридерик Стовассер) народився у 1928 році, у Відні, в сім’ї євреїв. Майже всі родичі митця стали жертвами Холокосту. Графіка Хундертвассера – геометрична й багатоколірна. Найчастіше художник зображав будинки та вікна. “Гуманістичну” архітектуру Хундертвассера відрізняють екологічність, біоморфність та єднання з природою. 

 

НадрукуватиПортфоліо автора
*Збереження публ. для прочитання пізніше
04.04.2011 Проза / Оповідання
Знайомство
21.04.2011 Проза / Мініатюра
Розповідати казки
Чудово Добре Посередньо
Найновіше
03.12.2016 © Маріанна / Мініатюра
Грудка
01.12.2016 © Маріанна / Мініатюра
Паморозь
30.11.2016 © роман-мтт / Нарис
Інженери всесвітів
29.11.2016 © Маріанна / Казка
Смолоскип
28.11.2016 © Меньшов Олександр / Роман
Світ таємничий, світ наш древній… (Частина 1. Осколки. Історія 2)
Есе Про прекрасне
08.07.2011 © Радиш Марина
Закохана в дощ...
07.04.2011
Вікна Хундертвассера
Сподобалось? Підтримай Автора, поділись посиланням:
Рейтинг: 5 (МАКС. 5) Голосів: 2 (2+0+0+0+0)
Переглядів: 398  Коментарів: 23
Тематика: Есе, вікна Хундертвассера
ОБГОВОРЕННЯ
Мене звати: 
Закріплений коментар
Коментар відвідувача стає доступним для ознайомлення лише з дозволу Редактора
 16.10.2012 13:09  © ... для Каранда Галина 

Ні, це була ділова поїздка, а потім партнери влаштували нам шоу й дали змогу взяти участь у ньому:) Так що вікінгом я відчула себе тільки один раз:) 

 16.10.2012 12:57  Каранда Галина для © ... 

о, то Ви в реставраціях участь берете? цікаво)))) 

 16.10.2012 12:52  © ... 

Та я, я... Це фотка з Данії, бувала там якось:) Гралися у вікінгів:) 

 15.10.2012 17:10  Каранда Галина для © ... 

.... ава - супер... оскільки більше ніде її не знайшла, роблю висновок, що то таки Ви... Так? і що то за подія така?:))) 

 15.10.2012 13:50  © ... для Каранда Галина 

Спробую...:) 

 15.10.2012 13:47  Каранда Галина для © ... 

) ух ти!) мене доброю людиною назвали!) Даша, вставте якусь картинку в аву для зручності спілкування!))))) 

 28.05.2012 22:13  Тетяна Чорновіл для Каранда Галина 

Бо без ремонту більше 20 років! 

 28.05.2012 22:09  Каранда Галина для Тетяна Чорновіл 

паннО на всю стіну! яке зображення б хотіли? (до речі, а чому вона розкурочена?)) 

 28.05.2012 22:08  Тетяна Чорновіл для Каранда Галина 

В мою розкурочену квартиру тільки такі замовлення! ((((

 28.05.2012 22:06  Каранда Галина для Тетяна Чорновіл 

можна робити замовлення!) думаю, для Вас знижка буде!) 

 28.05.2012 21:59  Тетяна Чорновіл для Деркач Олександр 

Шикарно!!! Аж приємно, що з такими людьми знайома!!! (правда, заочно, але яка різниця!!!-----------) 

 28.05.2012 21:33  Каранда Галина для Деркач Олександр 

дуже класно!!!!!!!!!!! 

 28.05.2012 20:27  Деркач Олександр для Каранда Галина 


 28.05.2012 19:55  Каранда Галина для Деркач Олександр 

а покажіть нам свої роботи. 

 28.05.2012 19:30  Деркач Олександр для Каранда Галина 

Сам міг і не заглянуть, а взагалі люблю перетворювання звичних, банальних речей на артові, навіть вчився на 1курсі промдизайну, але... 

 28.05.2012 19:27  Каранда Галина для Деркач Олександр 

Погугліть, там багато цікавих споруд. Просто боюся на авторське право на фото нарватися. 

 28.05.2012 19:23  Каранда Галина для Деркач Олександр 

я ні при чому:)))) 

 28.05.2012 19:23  Деркач Олександр для Каранда Галина 

Дуже сподобалось, , дякую за це відкриття 

 28.05.2012 19:22  Каранда Галина для Деркач Олександр 

для мене теж. побачила невідоме слово в заголовку публікації і зацікавилася. 

 28.05.2012 19:20  Деркач Олександр для © ... 

Дуже цікаво, для мене відкриття 

 28.05.2012 19:17  Каранда Галина 

 церква св. Варвари в Бернбасі

 28.05.2012 19:08  Каранда Галина 
 28.05.2012 19:05  Каранда Галина 

Лісова спіраль

БЛОГ "ВІЛЬНІ ТЕМИ"
27.11.2016 © Каранда Галина
Підвищення мінімалки - чергове "благо", або "де собака зарита" +33
25.10.2016 © роман-мтт
Укрзалізниця: тарифи - ніщо, романтика - наше все!!! +35
09.10.2016 © роман-мтт
Зомбі-Україна: про альтернативну Україну +84
05.09.2016 © Каранда Галина
Тест: Чи легко Ви орієнтуєтеся на сайті Проба Пера"? +77
ВИБІР ЧИТАЧІВ
04.10.2011 © Марина
12.04.2011 © Закохана
27.03.2012 © Микола Щасливий
29.08.2010 © Віта Демянюк
17.04.2013 © Тетяна Белімова
20.03.2015 © Вікторія Легль
Літературне інтернет-видання "Проба пера" ставить за мету сприяти розвитку української культури та мови. У нас можна відшукати твори українською та російською мовами сучасних авторів України. Всі доробки віршів, прози, публіцистики друкують завжди самі автори або редактори за їх особистою згодою. На літературному порталі тільки вірші та проза сучасників.
Швейная фурнитура и не только. Узнать больше.
© "Проба Пера" | 2008-2016
admin@probapera.org

Редакція сайту не завжди поділяє погляди та політичні вподобання дописувачів, тому відповідальність за зміст творів несуть самі автори.
«Проба Пера» - це культурний простір без ненависті, в якому повага між учасниками найвища та беззаперечна цінність.
©  Авторські права на твори застережені і належать їх авторам
© Передрук матеріалів в електронних ЗМІ та на веб-сайтах дозволений тільки за наявності гіперпосилання на probapera.org
© Право на передрук творів у паперових ЗМІ та іншій поліграфічній продукції (а також відтворення у будь-який спосіб в аудіо чи відео форматах) належить авторам і дозволений лише за їх письмової згоди