Сучасні вірші, проза, твори Літературні твори, вірші, проза на теми: кохання, любов, життя
Корзина: +0

 [Логін]
 [Пароль]
11.01.2018 12:44Фейлетон
Сатира  Про літературу  Про гумор  
Дванадцять прийомів літературної полеміки або Посібник з газетних дискусій
10000
Без обмежень
© Карел Чапек

Дванадцять прийомів літературної полеміки або Посібник з газетних дискусій


Від автора

Цей стислий огляд розрахований не на учасників пропагандиських змагань, а на читачів, щоб вони могли хоча б приблизно орієнтуватися в прийомах полемічної боротьби.

Йдеться саме щодо прийомів, але ніяк не щодо правил, тому що в газетній полеміці, на відміну від всіх інших видів боротьби - двобоїв, дуелей, бійок, побоїщ, сутичок, матчів, турнірів і загалом змагань у чоловічій силі, немає жодних правил - принаймні у нас. В класичній боротьбі, наприклад, не допускається, щоб супротивники лаялись під час змагань. В боксі не можна, завдавши удару по повітрю, заявити що супротивника нокаутовано. При штиковій атаці якось не прийнято, щоб солдати обох сторін оббріхували один одного - це роблять за них журналісти в тилу.

Але все це і навіть значно більше - цілком нормальні явища в словесній полеміці, і тяжко було б віднайти дещо таке, що знавець журнальних суперечок визнав би недозволеним поводженням, неведенням бою, грубою грою, обманом чи несвітською вихваткою. Тому немає жодної змоги полічити і описати всі засоби полемічної боротьби; дванадцять наведених прийомів - це лише найбільш розповсюджені, що зустрічаються в кожному, навіть найблагенькішому змаганні на шпальтах преси. Бажаючі легко можуть доповнити їх дюжиною інших.



1. Termini, себто, латиною, термінологія. У пропагандиській боротьбі використовуються спеціальні полемічні звороти. Якщо ви, наприклад, напишете, що добродій Ікс, на вашу думку, в дечому неправий, то добродій Ікс відповість, що ви "віроломно обрушились на нього". Якщо ви вважаєте, що, на жаль, в дечому не вистачає логіки, то ваш супротивник напише, що ви "ридаєте" над цим або "проливаєте крокодилячі сльози". Аналогічно цьому пишуть: "бризка слиною" замість "протестує", "обмовляє", замість "відзначає", "облива брудом" замість "критикує" тощо.

Будь ви навіть людина на рідкість тиха і безневинниа, ніби ягня, з допомогою подібних виразів ви будете наочно змальовані як суб`єкт дражливий, навіжений, безвідповідальний і почасти ненормальний. Це, до речі, саме собою виправдає вашого шановного супротивника, що обрушуєтся на вас з такою гарячністю: він просто захищається від ваших віроломних нападок, грубощів та лайки.

2. Despicere, себто, латиною, звертатись спогорда, стирати на порох. Нав`язування опоненту своєї інтелектуальної й моральної переваги, себто розуміння супротивника як людини обмеженої, недоумкуватої, графомана, базіки, доконаного нуля, дутої величини, епігона, безграмотного шахрая, лоха, лопуха, мерзотника і взагалі суб`єкта, негідного спілкування. Внаслідок такої апріорної посилки ви здобуваєте право на той великопанський, зверхньо-повчальний і самовпевнений тон, що невіддільний від поняття "дискусія". Полемізувати, засуджувати когось, не погоджуватись, але зберігати при цьому звісну повагу до супротивника - не входить до національної традиції.

3. Negare - заперечувати. Просте заперечення всього вашого - всього, що вам притаманне. Якщо ви, приміром, вчена людина, то можна ігнорувати цей факт і сказати, що ви поверховий базіка, пустодзвін і дилетант. Якщо ви протягом десяти років завзято твердили, що (припустімо), вірите в бісову бабусю або Едісона, то на одинадцятому році про вас можна заявити в полеміці, що ніколи ще ви не піднімалися до позитивної віри в існування бісової бабусі або Томаса Альви Едісона. І це зійде, бо непосвячений читач нічого про вас не знає, а посвячений відчує зловтіху від усвідомлення, що у вас заперечують очевидне.

4. Non habet, тут: констатувати відсутність. Якщо ви серйозний вчений, можна сказати, що вам не вистачає тонкого гумору, безпосередньості почуттів та інтуїтивної фантазії. Якщо ж ви виявитеся саме безпосередньою людиною, що володіє тонкою інтуїцією, вас можна вразити докорами щодо браку твердих принципів, глибини переконань і взагалі моральної відповідальності. Якщо ви розсудливі, то ви "ані на що не придатні, бо позбавлені глибоких почуттів", якщо ж ви володієте ними, то ви "просто ганчірка, бо вам не вистачає більш високих раціональних принципів". Ваші справжні чесноти не мають значення - досить лиш знайти ваше вразливе місце, і втоптати вас в бруд, вхопившись за нього.

5. Caput canis - "навішування собак", тобто гіпертрофування недоліків. Мистецтво вишукувати у гвалтованого супротивника лише негативні властивості. Якщо ви учений, над вами легко одержать перемогу, заявивши, що ви тугодум, балакучий мораліст, абстрактний теоретик або що-небудь у цьому роді. Якщо ви обачливі, вас можна назвати боягузливим; ви дотепні - скажуть, що претензійні; ви схильні до простих і конкретних доказів - можна проголосити, що ви посередні й тривіальні; у вас схильність до абстрактних аргументів - вас вигідно зобразити зарозумілим схоластом, і так далі. Для вправного полеміста просто не існує властивостей, точок зору і душевних станів, які не можна було б затаврувати, щоб одною лиш назвою викрити разючу порожнечу, тупість і ницість гнаного супротивника.

6. Imago - підміна. Читачу підсовується якесь небачене опудало, яке не має нічого спільного з дійсним співбесідником, після чого цей вигаданий опонент і надається до плюндрування. Наприклад, спростовуються міркування, які супротивнику ніколи і не приходили в голову, і яких він, природньо, ніколи не висловлював; йому показують, що він бовдур і глибоко помиляється, наводячи як приклади справді дурні і помилкові тези, які, однак, не належать йому.

7. Pugna - побиття, каменування. Супротивнику або концепції, яку він захищає, присвоюють неправдиву назву, після чого вся полеміка ведеться проти цього довільно взятого терміну. Це трапляється найчастіше в так званих принципових полеміках. Супротивника звинувачують в якомусь бридкому "ізмі" і потім успішно розправляються з цим "ізмом".

8. Ulises - Уліс, себто Одісей - античний символ марних блукань і хитрощів. Головне - ухилитися в сторону і говорити не по суті питання. Завдяки цьому полеміка вигідно пожвавлюється, слабкі позиції маскуються і вся суперечка набуває нескінченної тривалості. Це також називається "виснажувати супротивника".

9. Testimonia - свідоцтва. Інколи зручно використати посилання на авторитет (чий завгодно), наприклад, заявити: "ще Пантагрюель казав..." або "як довів Трейчке...". При відомій начитаності на кожний випадок можна знайти яку-нибудь цитату, що наповал уб`є супротивника.

10. Quousque?!... - допоки?!... Прийом аналогічний попередньому і відрізняється лише відсутністю прямого посилання на авторитет. Просто говорять: "Це вже давно заперечене", або "Це вже пройдений етап", або "Будь-якій дитині відомо", і так далі. Проти того, що спростоване таким чином, нема потреби наводити жодних інших аргументів. Супротивник примушений знову й знову захищати "давно заперечене" - завдання досить невдячне.

11. Impossibile - тут: не припускати. Не припускати, щоб супротивник хоч в чомусь виявився правим. Варто визнати за ним хоть дрібку розуму й істини - програна вся полеміка. Якщо деяку тезу не можна спростувати, завжди ще залишається можливість сказати: "Добродій Ікс береться меня повчати...", або "Добродій Ікс оперує такими плоскими і давно відомими істинами, як його...", або "Дивуйся, світе! Сліпа курка знайшла зерно і тепер кудкудаче". Словом, завжди що-нибудь та знайдеться, чи не так?

12. Jubilare - тріумфувати. Це один з найбільш важливих прийомів, і полягає він у тому, що поле бою завжди потрібно полишати з виглядом переможця. Досвідчений полеміст ніколи не буває переможений. Поразки завжди зазнає його супротивник, якого зуміли "переконати" і з яким "покінчено". Цим-то і відрізняється полеміка від будь-якого іншого вигляду спорту. Борець на килимі чесно визнає себе переможеним; але, здається, жодна ще полеміка не скінчилася словами: "Вашу руку, ви меня переконали".


Існує ще багато інших прийомів, але позбавте меня від їхнього опису; нехай вже літературознавці збирають їх на ниві нашої журналістики.

НадрукуватиПортфоліо автора
*Збереження публ. для прочитання пізніше
08.01.2018 Проза / Фейлетон
Найвидатніший чеський письменник Ярослав Гашек
Чудово Добре Посередньо
Найновіше
16.01.2018 © Маріанна / Мініатюра
Весна
14.01.2018 © Липа Ольга - Душа Українки / Нарис
Західна окраїна Хомса. Горизонт. Традиції поховання
13.01.2018 © Гаврищук Галина / Оповідання
Хто ти?
13.01.2018 © Дарія Китайгородська / Мініатюра
Мандрівочка пахне...
10.01.2018 © Світлана Нестерівська / Есе
Диво!
це не моє
22.12.2011
Кривда
24.07.2016
Летіла зозуля
11.01.2018
Дванадцять прийомів літературної полеміки або Посібник з газетних дискусій
Сподобалось? Підтримай Автора, поділись посиланням:
Рейтинг: 5 (МАКС. 5) Голосів: 1 (1+0+0+0+0)
Переглядів: 28  Коментарів: 3
Тематика: Проза, Фейлетон
ОБГОВОРЕННЯ
Мене звати: 
Закріплений коментар
Коментар відвідувача стає доступним для ознайомлення лише з дозволу Редактора
 11.01.2018 20:18  Георгій Грищенко для © ... 

Чудово. Натхнення Вам! 

 11.01.2018 15:44  © ... 

не смію правити класиків...



 11.01.2018 13:40  Т. Б. для © ... 

Вставте кому перед "або" в назві, будь ласка. Бо банально загубили. 

БЛОГ "ВІЛЬНІ ТЕМИ"
02.09.2017 © Ковальчук Богдан Олександрович
Ідеальна ОС для письменника +115
07.08.2017 © Каранда Галина
Двері для школи, або Сон рябої кобили. +183
28.06.2017 © Ковальчук Богдан Олександрович
Найгірша книга +160
03.06.2017 © Борис Костинський
Життя в США. Інтерв`ю з самим собою +98
ВИБІР ЧИТАЧІВ
26.11.2011 © Микола Щасливий
29.08.2010 © Віта Демянюк
26.03.2012 © Піщук Катерина
20.01.2011 © Михайло Трайста
06.01.2012 © Т. Белімова
09.12.2010 © Тундра
Літературне інтернет-видання "Проба пера" ставить за мету сприяти розвитку української культури та мови. У нас можна відшукати твори українською та російською мовами сучасних авторів України. Всі доробки віршів, прози, публіцистики друкують завжди самі автори або редактори за їх особистою згодою. На літературному порталі тільки вірші та проза сучасників.
© "Проба Пера" | 2008 - 2018
admin@probapera.org

Редакція сайту не завжди поділяє погляди та політичні вподобання дописувачів, тому відповідальність за зміст творів несуть самі автори ©  Авторські права на твори застережені і належать їх авторам
© Передрук матеріалів в електронних ЗМІ та на веб-сайтах дозволений тільки за наявності гіперпосилання на probapera.org
© Право на передрук творів у паперових ЗМІ та іншій поліграфічній продукції (а також відтворення у будь-який спосіб в аудіо чи відео форматах) належить авторам і дозволений лише за їх письмової згоди