15.10.2013 10:51
Без обмежень
288 views
Rating 5 | 7 users
 © Арсеній Троян

Про необхідність «зла»

Незважаючи на велику кількість розважального продукту, швидкісного Інтернету та щовечірніх шоу з російськомовними ведучими, сучасне життя українців, як і решти людства, досить одноманітне. Можливо, навіть злочинно одноманітне, оскільки в контексті сучасної кризи свідомості, де людина поволі набуває ознак одного із елементів інформаційно-технологічної машини, однаковість уподібнює нас з роботами, які, згідно з етимологією слова, здатні лише на «роботу», тобто на споживання, введення-виведення інформації про те, як чергова зірка оголилася чи як кіт Арцибальд піймав двох мишей.

У мене від всього цього здають нерви. Хочеться когось вкусити або побігати з торшером по Сумській. І це не дивно, адже нині, цитуючи Бодрійяра, «неприйняття, відторгнення, алергія — особливий тип енергії», який став невід’ємною частиною тих людей, що хочуть такими залишитись. Протест, що виник наприкінці 1990-х і мав тоді ознаки інфантильної підліткової озлобленості, а такі «протестанти» (що можна прослідкувати на прикладі твору Ч. Поланіка «Бійцівський клуб») ще вважались хворими людьми, вихід для яких був лише в тотальній деструкції всього і вся, нині став мейнстрімом, тобто складовою розважальної культури. Сучасний перформансно-флешмобовий та jackass рухи тому приклад, у межах яких можна висловити своє незадоволення, не втілюючи зло, а лише імітуючи його. Флешмобери, рух яких виник на початку 2000-х, реалізують свою протестну енергію завдяки організації «живих» шоу, таким чином демонструючи здатність людей діяти і мертвість шоу телевізійних, jackass надає переваги виставам з випробуванням власного тіла на міцність, знову ж таки ради того, щоб переконатись чи здатна людина ще відчувати біль.

Чи можна назвати такі явища злими (негативними, анормальними, антиконституційними)? Мабуть, ні, адже будь-який jackass’ер калічить себе і своїх «колег», які добровільно на це погодились, та і резонанс від таких подій набагато більший, ніж реальна шкода, тому зло від каліцтва більшу частину свого існування проводить у мас-медійному просторі, вражаючи спраглу до екстремальних розваг публіку з ютубових роликів, де десемантизується і розпадається на лайки.

У цьому контексті нещодавній випадок з молодою жінкою з Харкова Юлією Дроздек, яка проїхала кілька зупинок у метро гола і вагітна, є досить характерним. Загалом тенденція останніх харківських флешмобів (у Харкові відбувався ще один схожий флешмоб-перфоманс цих же організаторів, на станції метро «Пролетарська», де чоловік в оранжевому костюмі кричав кілька хвилин на весь вагон) свідчить про те, що це явище втрачає своє основне призначення «створення шоу в реальному часі і просторі», набуваючи ознак чистого протесту. Хоча організатори цієї події зазначають, що метою акції є протест проти сексуальної насильства над жінкою в контексті подій у Врадіївці, проте насправді це був протест проти байдужості, своєрідна гра, яку програла реальність, оскільки пасажири в метро досить слабо відреагували на появу голої жінки в метро, і виграла віртуальність, про що свідчить кілька десятків посилань на цю подію в Інтернеті, тому весь негатив від події є суто віртуальним, де «зло» вилилось на сторінки Інтернет-видань та стіни соціальних мереж.

Зараз варто звернутись до питання: чому така радикальна форма «ігрищ в дійсності» виникла саме в Харкові? По-перше, це може свідчити про те, що незадоволення сучасною рутинністю дійшло і до України, зокрема до Харкова, який вже кілька років дбайливо закатується совковою кришкою різними гепами-добкіними для збереження своєї (тобто їхньої) атмосфери. Цитуючи популярний Інтернет-едвайс, можна сказати, що в Харкові немає ніякої атмосфери, місто пливе в загальній течії, і якщо це майже не проявляється в економіці та культурі (знову ж таки завдяки тій самій «кришці», про яку йшлось вище), проте це яскраво видно на прикладі суспільних настроїв, що повністю узгоджуються зі світовими. По-друге, така форма протесту є чи не єдиною можливою, що спрямована проти навмисного повернення міста в совкову летаргію з її буфонадними військовими демонстраціями, добровільно зігнаною масовкою на честь приїзду президента, штучного культурного застою із утисками інтелігенції та нахабним знищенням пам’яток видатних харківців, безправ’я людини перед «людиною в погонах» тощо. У цьому разі працює принцип «вибивання клина клином», тобто відбувається боротьба за допомогою первертивно-медійного «зла» зі злом справжнім.

Криза сучасного світогляду перевернула все з ніг на голову. Уже не зрозуміло, що є корисним, а що шкідливим, і єдиною перевагою сучасної віртуалізації культури є те, що явище, ставши Інфою, втрачає свої реальні ознаки, спрощується і стає зручним маніпулятором, яким послуговується юзер для досягнення своєї мети. «Зло» — саме так треба писати це слово, оскільки в цьому контексті це всього-на-всього ярлик, який посилається на різноманітні ресурси нашого життя, які можуть жодним чином не стосуватися сатанізму чи чогось схожого. Проте не варто забувати, що в реальному житті існує зло реальне, яке інколи намагається пробитись до нас крізь надійний, але віртуальний панцир. 

Близькі за тематикою матеріали читати в розділі:

Пропонуємо ознайомитися з наступною публікацією автора «Есе "Пам`ятник невідомому Пушкіну" | Арсеній Троян». Якщо Ви пропустили, до Вашої уваги попередня публікація «Оповідання "Марево" | Арсеній Троян».


Сподобалось? Чудово? Класно? Корисно? Нецікаво та посередньо?



Можливо Вас зацікавить:

Обговорення

Візьміть участь в обговоренні

Ваше ім`я, псевдо або @: 
Закріплений коментар
Коментар відвідувача стає доступним для ознайомлення лише з дозволу Редактора
 16.10.2013 13:36  Каранда Галина => © 
 16.10.2013 10:51  © ... => Дявяносто Девятьи Девять по Фаренг 

Точно. Тільки стосовно цицьок не дуже згодний, оскільки у "Фемен", якщо говорити про них, таких мною не спостерігалося )

 16.10.2013 10:48  Дявяносто Девятьи Де... => © 

це не ознака - и сам кризис это имитация жизни, всё умерло - люди без страсти, власть без народа, государства в безвластии, имитация производства, все товары расчитаны на жизнь в 2-3 года, имитация денег - живи в кредит, будь рабом ТВ и масмедиа, там жизнь - это имитация философии, не надо природы Трэвэл вам её имитирует, не надо борьбы - имитируйте её - покажите сиськи))) 

 16.10.2013 10:39  © ... => Дявяносто Девятьи Девять по Фаренг 

Імітація - це ознака сучасного життя, почитайте сучасних філософів. Криза світогляду і тому подібне. Взагалі комент прикольний, чомусь згадав про біфштекс, захотілось їсти) 

 16.10.2013 10:34  Дявяносто Девятьи Де... => © 

имитация хороша в театре, а в жизни это называется мастурбация, чтобы что-то родилось новое надо полноценные акты, иногда с кровью... 

 16.10.2013 10:28  © ... => Каранда Галина 

Фемен звертають увагу на проблему, демонструють, що цю проблему треба долати. Така собі імітація терористичного акту, без підірваних бомб і десятків смертей. Думаю цих напівголих дівок не було б у нас, якби проблеми вирішувались природним способом. 

 16.10.2013 10:18  Каранда Галина => © 

ну да, все правильно... але акцій повно, а результат? наведіть приклади реальної користі від фемен? 

 16.10.2013 10:15  © ... => Каранда Галина 

У мас-медійному суспільстві такий спосіб протесту найдієвіший. Чому? Замість того, щоб писати довжелезні скарги, оббивати пороги (що не обвов`яково матиме позитивний результат), можна взяти і потрапити до новин. Таким чином, потрібна мета досягається в максимально короткий термін. Дивно, але мені це повторювати не набридає) 

 16.10.2013 10:12  © ... => Володимир Пірнач 

Я так і знав, що ви справжній чоловік 

 15.10.2013 20:34  Каранда Галина => © 

я так зрозуміла, що Сумська - то вулиця в Харкові... бо, бачу, в людей інші асоціації... ясно, що люди протестують, як можуть. Але в таких протестах, як ті голі в метро чи фемен я не бачу ні логіки, ні користі. типу - хочу попіаритися - надягаю на голову кострулю, вилажу на дзвіницю і заявляю, що то я проти гендерної нерівності?
думаю, то все продумано й проплачено кимось, аби народу було чим розважитися, аби насправді не задумувалися. або дійсно психічний розлад із серії ексгібіціонізму і бажання бути в центрі уваги. 

 15.10.2013 16:01  Володимир Пірнач => © 

Коли відбувається щось насправді страшне, то люди як правило згуртовуються. Може не до речі, але я пригадую прекрасний березневий снігопад у Києві, коли люди виходили на вулиці виносили бутерброди і каву тим хто стояв у пробках, приходили зовсім ліві люди зі своїми лопатами і відкопували автомобілі. Звісно були і такі, що продавали свої послуги, як то кажуть "панідорага", але таких мізер. А от що до ситуації з вагітною голою жінкою (не відпускає мене ця акція :)), то я чесно зізнаюсь, я не знав би що робити, коли б вона отак взяла і скинула одяг.. чесно не знаю, максимум на що я б спромігся, то скинув би куртку і прикрив її.. 

 15.10.2013 15:33  © ... => Ігор Стожар 

Дякую за розуміння) Я чесно взагалі не зовсім розумію чому моя писанина зумовила такий реонанс, тобто не очікував на це 

 15.10.2013 15:29  © ... => Тетяна Ільніцька 

Про торшер вжито безвідносно до когось, це просто фраза, не знаю, як ви зробили висновок про порівняння дівчини з торшером)
Про крайні вияви протесту і Жадана... Сергій Жадан - письменник і ніколи на барикади не виходив. Чому протест деструкція? Чи не визначається людина мисляча бажанням до дій? 

 15.10.2013 15:24  © ... => Володимир Пірнач 

Люди не особливо постраждали, бо, як свідчать фото, зроблені під час флешмобу та коментарі організаторів, більшість сиділи з опущеними головами. На жаль, байдужість досить поширена серед "харьковчан" (можливо серед інших мешканців іннших міст), сам одного разу бачив, як скінхед "докопувався" до хлопця єврейської зовнішності у повному вагоні людей, на жаль, далеко від мене. А що було б якби замість постановочної акції в метро відбулось, не дай Боже, щось реальне і страшне? 

 15.10.2013 15:00  Ігор Стожар => © 

Шкода, що не знайомий особисто з Арсенієм, потиснув би правицю.

Про технічне: Нормальна сюжетна лінія. Незначна непослідовність, однак не псують загальної картину. Як на мене добре було б передати читачеві аналіз даної події відсторонивши свою думку.

Тепер про саму подію: Чомусь ми окрім тієї жінки бачили і Фемен, це пану Пірначу певне не відомо, що дівчата не просто ходили, і цицьками трясли, а мали конкретну, далеку від еротики ціль. Ні́чого тут розводити хвилі, про показ геніталій у людних місцях. Ми не ...

 15.10.2013 14:58  Тетяна Ільніцька => © 

Що я хочу сказати, Арсене? Ваші думки про те, що тривожить, спонукають і оточуючих зупинитися на хвильку (у тому ж метро) і замислитися, до чого ця гонка? Акценти розставлені правильно, як на мій погляд. Єдине, що Сумська і торшер...? Перехід на особистості... Це якось дріб`язково. Думаю, вам особисто ця жінка нічого поганого не зробила, аби отак відразу її торшером?..

Про Харків... Відвідувала літом. Проблема Харкова, як і більшості міст сходу України, - поголовна люмпенізація... На жаль... я не кажу, що деінде цього нема... але у вас - особлива атмосфера, у якій людина мисляча задихається. Відтак - такі крайні форми протесту. Треба шукати себе у конструктивних видах діяльності (харків`янин Жадан пішов цим шляхом), а протест - деструкція і шлях в нікуди. Я так думаю.

 15.10.2013 14:36  Володимир Пірнач => © 

Насправді не дуже зрозумів, бо не слідкую за новинами. Увагу таки привернули, але за таку увагу постраждали (постраждали?) якісь ліві люди. Погодьтеся їхати вранці на роботу і побачити голу вагітну жінку в метро, яку якийсь чувак ще знімає на камеру/телефон/планшет якось виходить за рамки.. На них не написано, що вони протестують. Це буде тільки потім зрозуміло, коли їх знайдуть і запитаю, що вони хотіли цим сказати..
А про злочини і безкарність то ж не тільки в Харкові, так по всій Україні..
А про джакас.. навіть не знаю, це не наш рух, він прийщов із заходу, і не думаю, що на перших порах він мав за ціль протест. Хочаби взяти до уваги той факт, що знімальна апаратура цього проекту покаже велику цифру (це ще давно колись звернув увагу)..
Добре що ви пишете на цю тему, такі тексти змушують задуматися.. Тут я на вашому боці. 

 15.10.2013 14:20  © ... => Володимир Пірнач 

У мас-медійному суспільстві такий спосіб протесту найдієвіший. Чому? Замість того, щоб писати довжелезні скарги, оббивати пороги (що не обвов`яково матиме позитивний результат), можна взяти і потрапити до новин. Таким чином, потрібна мета досягається в максимально короткий термін. Чи варто карати людину, яка просто оголилась? Я особисто в цьому нічого кримінального не бачу, особливо в контексті останніх харківських подій, коли "люди", які ведуть відверту кримінальну діяльність, яка дійсно шкодить Україні, спокійно почувають себе на свободі. Окрім того, в моїй писанині йшлось не лише про цей випадок, там також згадувався т. зв. jackass. Чому ви нічого щодо цього не сказали? Бачу, трошки не зрозуміли 

 15.10.2013 12:57  Володимир Пірнач 

Таки ви мене спровокували знайти і прочитати про "протест" вагітної жінки у Харківському метро..
Я не бачу в її діях жодної долі протесту, протестувати у моєму розумінні, це не значить показувати свої геніталії людям, які їдуть в метро. Це просто привертання уваги до своєї персони не більше того.
Насправді її дії можна трактувати по нормам кримінального законодавства, а саме:
частина перша, статті 296 Кримінального Кодексу України передбачає:
Хуліганство, тобто грубе порушення громадського порядку з мотивів явної неповаги до суспільства, що супроводжується особливою зухвалістю чи винятковим цинізмом,-

карається штрафом до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років.

Моя думка.. 

 15.10.2013 11:53  Володимир Пірнач => © 

Ну не знаю.. тут можна сперечатися.
Але написано гарно.
Сподобалося. 

Публікації автора Арсеній Троян

Літературні авторські твори, вірші, проза на теми: кохання, любов, життя тощо