Сучасні вірші, проза, твори Літературні твори, вірші, проза на теми: кохання, любов, життя
Корзина: +0

 [Логін]
 [Пароль]
15.10.2013 00:59Книга
Про літературу  Про кохання  Про казку  Про щастя  Про прекрасне  
Еро-театр одного актора й виконавця
90000
Без обмежень
© Тетяна Белімова

Еро-театр одного актора й виконавця

Рецензія на збірку Романа Бойчука «Шал у стані ейфорії». Інтимна лірика. – Івано-Франківськ, 2013. –

Тетяна Белімова
Опубліковано 15.10.2013 / 19748

Чи існує межа між еротичною й інтимною лірикою? І якщо так, то як і за якими ознаками здійснюється цей поділ? Питання, певно, більше до фахівців, та все ж… Очевидно, що якщо існують два різні визначення, то й розрізнюються два типи поетичної оповіді: одна поезія промовляє про почуття, інша теж, але маючи на увазі їхнє безпосереднє втілення. До чого це я веду? Ось тримаю у руках дебютну збірку Романа Бойчука із промовистою назвою «Шал у стані ейфорії. Інтимна лірика», що нещодавно побачила світ у Івано-Франківську, перегортаючи сторінки якої мене весь час не полишало почуття, що автор трохи ввів у оману читачів, означивши свої поезії інтимними, тоді як більша їхня частина все ж тяжіє до еротичних. Це жодним чином не применшує естетичну вартість поетичних текстів «Шалу у стані ейфорії», а радше вказує на певну розмитість самих дефініцій «інтимна» й «еротична». Пропоную потенційним читачам дебютної збірки Романа Бойчука також пройтися її сторінками і скласти власне враження з цього приводу, тоді як далі спробую викласти більш предметний аналіз його творів.

Власне, еротика у сучасній українській літературі – це річ уже буденна. Якщо говорити конкретно про еротичну поезію, то тут також можна навести цілий ряд імен – Юрій Винничук, Леся Мудрак, Келя Ликеренко, Оксамитка Блажевська, Анатолій Хромов, Марта Брижак. Але для талановитого автора із виробленою манерою письма завжди знайдеться місце під сонцем. Зокрема, і у випадку із «Шалом у стані ейфорії» можна стверджувати, що ця поезія становить самобутній мистецький феномен і знайде свою читацьку аудиторію.

Поезія Романа Бойчука не гостро-еротична, до нас ніби озивається голос того «інгтеліґентного галичанина», якому і хочеться проспівати про своє земне кохання, але зробити це у такий делікатний спосіб, щоб жодним чином не принизити учасників дійства. Варто відзначити, що читаючи поетичні тексти дебютної збірки Романа, дійсно утверджуєшся в думці, що земна любов – це найвищий ступінь блаженства, ейфорія, шал, «гарем зірок», «еро-вистава тіней», «сьоме небо», «пекло перетворилось в райський сад».

Роман Бойчук створює специфічний театр, у якому піднесеною мовою, нерідко аж занадто патетично описує двох – Його і ЇЇ. Таким чином, дійова особа авторський постановок – Ми – такий собі злютований, неподільний займенник другої особи множини Така персона – Ми – декларується постійно і свідомо, майже в кожному поетичному творі, іноді навіть винесенням у назву твору «Ми і Ерато». Автор не мислить світ кохання як існування двох розрізнених світів (і тут досить декларативним є його постійне звернення до репрезентації жіночого й чоловічого начал у межах одного світопростору – Інь і Янь), двох героїв – чоловіки й жінки. Поет промовляє і за себе, і за свою кохану, промовисто ведучи оповідь від займенника Ми: «Ми – стрілки часу в позах, ліжко – циферблат» («Ми – стрілки часу»), «В наших тіней виростали крила» («Пристрасті хвиля»), «Лиш тільки піт стікать з нас буде, наче мед.// Зіллємось ми з тобою в одне ціле – // Це усе те, чого так сильно ми хотіли!// Вдихаєм з квітів ейфорії ми букет» («Букет із квітів ейфорії»).

Поетичний світ «Шалу у стані ейфорії» вибудовується у парадигмі патріархального світогляду. Тому голосу жінки, коханої поета, ми не чуємо. Лише звучать авторські інвективи, що і як має робити лірична героїня ейфорійного дійства: «Даруй цілунок свій, торкайся мого тіла, // А потім всього зацілуй мене і всюди» («Сьоме чуття»), «Спинись, мовчи – не треба слів!// Нехай за нас говорять наші очі» («Наша мить»), «Давай відкриємо великий Світ любові.// Дозволь відчути всі інтимності місця» («Світ любові»). Те, що все саме так і має бути, не викликає у поета жодних думок (альтернативи? заперечення? звісно, ні! адже все так довершено й прекрасно, тож для чого зважати на субординацію?), і навіть до поезії у нього такий самий суто чоловічий підхід: «Скорись, поезіє, скорись мені, ти – жінка:// Одіж ошатну з себе скинь, я роздягну.// Я покохаю твою ніжність, стан тендітний,// В себе влюблю твою оголену красу» («Скорись, поезіє, скорись мені, ти – жінка»).

Ролі розписує і визначає сам поет. Він – великий творець свого маленького поетичного світу: «Я – талий сніг, а ти – душа землі,// Я – вітер, ти – хмаринка сніжно-біла» («Ти вічність»). Але ж жіночі образи присутні? Невже вони справді не мають власного голосу? Так, ліричні героїні «Шалу у стані ейфорії» – це втілення ідеальних уявлень автора про жінку, це прояв його архетипу Аніми (неусвідомленої жіночої сутності чоловіка, що реалізується у творчості образами жінок). Це його театр, у якому він розігрує і жіночі, й чоловічі ролі, як наприклад, у невеличкому драматичному етюді «Налитий чарами весни»:


Березень – Впливай на мене звабами своїми,

Розтоплюй рештки скованих чуттів

Під кригами холодних почуттів…

Весна – Я сповнена рестарами твоїми,

Приливами тепла твоїх долонь…

Торкайся сміло стегон, персів, скронь..,

Входи, налитий чарами моїми.

 

Роман Бойчук грається і розігрує кохання (уявне, ейфорійне, навіяне, намріяне, яке лише наснилося): між Світанком і Ніччю, між Днем і Ніччю, між Осінню і трьома її коханцями – Вереснем, Жовтнем, Листопадом; на сюжет, зображений на гобелені. Мрійник і фантазер, цей поет дуже ніжний і ліричний. Навіть назви його творів промовляють самі за себе «Ніжно-ніжно», «Погляд твій ніжний», «Мить щастя… мить весни». Все так піднесено й романтично у поетичній реальності Романа Бойчука – жодних прикрих думок чи роздумів він не продукує і не переповідає читачу, все це лишилося поза межами, чи якщо хочете, завісою його еро-театру, як і межа відвертості, котру поет жодного разу не перетинає аж на стільки, щоб змусити читача червоніти. Це дійсно стан ейфорії – піднесення над всіма земними турботами, болями, жалями задля солодкого шалу кохання.

Якщо вести мову про формальний бік дебютної збірки Романа Бойчука, то тут слід відзначити, що він перебуває у межах традиційної версифікації, уникаючи радикального експериментаторства, новотворів, герметизації. Вдалими поетичними знахідками є акровірш «С.Е.К.С.» і алфовірш «Вечір інтимної лірики» – мабуть, авторові слід рухатися у цьому напрямку і далі. На жаль, не можна оминути певні недоліки, які дебютант, певно, не завважив. Існує ряд слів, які мандрують із поезії в поезію (скажімо, «енергетика», «інтим», «феромон», «брудершафт»), це ж стосується й повторення образів та обігрування ситуації. Самі по собі повтори є поетичними засобами, якщо їхнє вживання (зазвичай у межах одного твору) виправдане ритмікою цього твору, загальною візією поезії. Якщо ж повтор набирає рис самотиражування, це вже може бути загрозливим симптомом, на якій автору-початківцю слід звернути увагу.

Також не завжди виправданою, з огляду на усталену поетичну практику, є інверсія (порушений порядок слів), яка інколи утруднює сприйняття тексту: «Навмисне, наче ненароком, комірця// (Сорочки білої) мого торкнись вустами» («Світ любові»). Сама по собі інверсія є поетичним засобом, який увиразнює й логічно підкреслює сказане. Звісно, що кожен автор має право на вільний вибір тропів і фігур поетичного синтаксису, але не слід забувати, що краса слова не завжди повинна бути складною і піднесеною. Прості образи так само здатні торкати за душу. Такими простими й теплими словами поет звертається до своєї коханої дружини Олі, які присвятив чимало творів, і читач вірить йому, щиро захоплюється його почуттями.

Читацька аудиторія «Шалу у стані ейфорії» однозначно має бути дорослою (із червоним колом перестороги, що такі поезії юним читачам радше оминати до виповнення шістнадцяти років). У цілому, крім вікових, немає жодних обмежень, щодо читання дебютної збірки Романа Бойчука. Вона для всіх – усіх тих, хто, як і автор захоплюється радощами земного кохання.

НадрукуватиПортфоліо автора
*Збереження публ. для прочитання пізніше
03.10.2013 Рецензії / Книга
Поетично-географічний вимір села Грузького
16.10.2013 Поезії / Жартівливий вірш
про воронячий смак))
Чудово Добре Посередньо
Найновіше
10.10.2016 © роман-мтт / Книга
Кілька років зими
17.05.2016 © Максимів Галина / Книга
А… «Ти хочеш яблуко?»
16.05.2016 © Дарія Китайгородська / Книга
Чорнобиль - 30
10.03.2016 © Суворий / Кінофільм
Підкорення авторитету
06.03.2016 © Єва Фомичева / Книга
Жорстоке небо
Книга Про прекрасне
19.01.2014 © Бойчук Роман
Поетичний відгук на збірку поезій Володимира Сірого
15.10.2013
Еро-театр одного актора й виконавця
Сподобалось? Підтримай Автора, поділись посиланням:
Рейтинг: 5 (МАКС. 5) Голосів: 9 (9+0+0+0+0)
Переглядів: 410  Коментарів: 11
Тематика: Рецензії, книга, Роман Бойчук, інтимна лірика, шал у стані ейфорії, еротика, поетичний світ, інверсія, кохання
ОБГОВОРЕННЯ
Мене звати: 
Закріплений коментар
Коментар відвідувача стає доступним для ознайомлення лише з дозволу Редактора
 15.10.2013 13:35  © ... Закріплений коментар
 15.10.2013 21:23  Олександр Новіков для Бойчук Роман 

цікаво. вітаю))) 

 15.10.2013 16:35  Ем Скитаній для © ... 

у критиці, ліцензіях я ніц нічого не розумію, але прочитав і мені сподобався стиль тексту - легкий і зрозумілий, без усіляких там наворотів...просто чудово! А Романа іще раз вітаю із збірочкою. 

 15.10.2013 16:08  Бойчук Роман для Ігор Стожар 

Дякую, друже! Радію такій, вашій, всіх підтримці. Бо ой як треба...) Так, Ігоре - нелдмінно... Або ж у Яремче!?))) 

 15.10.2013 14:03  Ігор Стожар для Бойчук Роман 

На відміну від інших, я зможу віч-на-віч подякувати ще не один раз Твоєму талантові вплітати квіти у слова.
Усе чудово, гарно і красиво.
Деталі щодо звуку у приватні розмові десь-колись у "Галичині".

Удачі, Друже! 

 15.10.2013 13:24  Бойчук Роман для © ... 

Дякую!!! Дякую ще раз за рецензію! Все врахую і телефонну розмову теж))) Відзвітую, як тільки так одразу! Дякую за підтримку! Ти - велика МОЛОДЕЦЬ!!!! Люблю ВАС усіх ЛІТПОРТАЛЬЦІ!!! А Олю - КОХАЮ, чому й доказ - ця збірка!) Старатимусь... 

 15.10.2013 12:37  © ... для Бойчук Роман 

Ромка! Щиро бажаю тобі успішної презентації)))) Чекаю на великий фотозвіт))) Також, думаю, має бути відео на ютюбі, аби й сюди кинути (принаймні те, де ти будеш співати - цікаво)))
Ще що? Кохай Олю, бо ж вона того варта))))
Бажаю щастя! Вам обом!)) 

 15.10.2013 11:11  Бойчук Роман 

ПРИВІТ УСІМ! ДЯКУЮ, ТЕТЯНО! ДУЖЕ ДЯКУЮ! ЗМІСТОВНО, КОНСТРУКТИВНО, ПО СУТІ, А ГОЛОВНЕ ПРАВДИВО. ОБІЦЯЮ ВСІ ЗАУВАЖЕННЯ ВЗЯТИ ДО УВАГИ. ЧЕСНО ОЧІКУВАВ ВІД ТЕБЕ, ТЕТЯНКО, НА БІЛЬШ НЕГАТИВНУ КРИТИКУ))) ДУЖЕ ТИ МЕНЕ ЗАХВАЛИЛА: СТІЛЬКИ МЕДУ. БУДУ ЧЕСНИМ, Я ОСОБИСТО ЗНАЧНО КРИТИЧНІШЕ ДИВЛЮСЯ НА СВОЮ ЗБІРОЧКУ. ТА СВОЄЮ РЕЦЕНЗІЄЮ ТИ, ТАНЮ, МЕНЕ ТРОХИ, НАВІТЬ, ВТІШИЛА. БО ЧЕСНО - ЧИМ БЛИЖЧЕ ДО ПРЕЗЕНТАЦІЇ, ТИМ БІЛЬША В МЕНІ ЯКАСЬ АПАТІЯ ЧИ ЩО ДО СВОГО ТВОРІННЯ...)) ДЯКУЮ ТОБІ. ТВОЯ ТОЧКА ЗОРУ ДЛЯ МЕНЕ ДУЖЕ ВАЖЛИВА. ТИ ТОНКО ВІДЧУЛА ВСЕ ТЕ ЩО В МЕНІ ВІДБУВАЛОСЯ ПІД ЧАС НАПИСАННЯ ЦИХ ВІРШІВ. А ЦЕ БУВ ДІЙСНО ШАЛ - НЕ ЦІЛИЙ РІК МЕНІ ПИСАЛИСЯ ЦІ ВІРШІ - ЦЕ ДОВОЛІ ТАКИ ШВИДКО... І ОСЬ ВОНА - ЕЙФОРІЯ: ЗВЕРШЕННЯ У ЦІЙ ЗБІРЦІ. ОБІЦЯЮ НАСТУПНУ - СОЦІАЛЬНО-ФІЛОСОФСЬКУ.., ДЕ БУДУТЬ УСІ БОЛІ, СТРАЖДАННЯ, РОЗДУМИ НАД ЗЕМНИМИ РЕАЛІЯМИ, ДЕ БУДУ ГЕТЬ ІНШИЙ Я - ПОВНА ПРОТИЛЕЖНІСТЬ ТОМУ ІДЕАЛІСТУ, ЩО ВИТАВ У СТАНІ ЕЙФОРІЇ У СЮЖЕТАХ СВОГО ТЕАТРУ.
БРАВО ТОБІ, ТАНЮ ЩЕ РАЗ ЗА ПРЕКРАСНУ РЕЦЕНЗІЮ. ДУЖЕ ДЯКУЮ... 

 15.10.2013 10:57  іміз 

прочитала ще вдосвіта, за кавою, цю майстерну річ про спокусливу Романову ейфорійну поезію!!! Обєктивно, підмічено тонкі деталі гарною і професійною мовою! Треба глибоко пройтись рядками, аби відкинути емоції, які провокують поезії Романа і тверезо осмилено їх проаналізувати! Непроста марудна робота, напевне, видалась! Молодчина, Тетянко!
і ще раз і ще раз ВІТАННЯ РОМАНУ!!!! 

 15.10.2013 10:39  Тетяна Чорновіл для © ... 

Дуже змістовна і детальна рецензія!
Інформація про збірку подана справді цікаво і майстерно!
Моє "чудово"!
Користуючись нагодою вітаю щасливого автора Бойчука Романа з виходом у світ збірки інтимної лірики!
Успіхів і натхнення і надалі!!! 

 15.10.2013 10:37  СвітЛана для © ... 

Чудова)))
Клас! Мої вітання і тут! 

БЛОГ "ВІЛЬНІ ТЕМИ"
27.11.2016 © Каранда Галина
Підвищення мінімалки - чергове "благо", або "де собака зарита" +40
25.10.2016 © роман-мтт
Укрзалізниця: тарифи - ніщо, романтика - наше все!!! +35
09.10.2016 © роман-мтт
Зомбі-Україна: про альтернативну Україну +86
05.09.2016 © Каранда Галина
Тест: Чи легко Ви орієнтуєтеся на сайті Проба Пера"? +78
ВИБІР ЧИТАЧІВ
26.03.2012 © Піщук Катерина
09.12.2010 © Тундра
12.04.2011 © Закохана
26.11.2011 © Микола Щасливий
23.02.2013 © Тетяна Белімова
17.12.2014 © Микола Васильович СНАГОВСЬКИЙ
Літературне інтернет-видання "Проба пера" ставить за мету сприяти розвитку української культури та мови. У нас можна відшукати твори українською та російською мовами сучасних авторів України. Всі доробки віршів, прози, публіцистики друкують завжди самі автори або редактори за їх особистою згодою. На літературному порталі тільки вірші та проза сучасників.
© "Проба Пера" | 2008-2016
admin@probapera.org

Редакція сайту не завжди поділяє погляди та політичні вподобання дописувачів, тому відповідальність за зміст творів несуть самі автори.
«Проба Пера» - це культурний простір без ненависті, в якому повага між учасниками найвища та беззаперечна цінність.
©  Авторські права на твори застережені і належать їх авторам
© Передрук матеріалів в електронних ЗМІ та на веб-сайтах дозволений тільки за наявності гіперпосилання на probapera.org
© Право на передрук творів у паперових ЗМІ та іншій поліграфічній продукції (а також відтворення у будь-який спосіб в аудіо чи відео форматах) належить авторам і дозволений лише за їх письмової згоди