Сучасні вірші, проза, твори Літературні твори, вірші, проза на теми: кохання, любов, життя
Корзина: +0

 [Логін]
 [Пароль]
01.09.2017 06:16Релігія та міфологія
Про життя і смерть  Про життя  Про минуле  Про людину  
00000
Без обмежень
© Іван Петришин

Календар Давньо-Римських Святкувань

ДАВНІ РЕЛІҐІЇ СВІТУ

КАЛЕНДАР ДАВНьО-РИМСьКИХ СВЯТКУВАНь

ДАВНІ РЕЛІҐІЇ СВІТУ
важливо знати, як вчилися пізнавати Бога давні
Іван Петришин
Опубліковано 01.09.2017 / 43290

КАЛЕНДАР ДАВНьО-РИМСьКИХ СВЯТКУВАНь


СІЧЕНь - 1 СІЧНЯ - (з 153 р. д.н.е.) - Римські Консули розпочинали виконувати свої обов`язки.

святкують Ескулапа, бога лікування, сина Аполлона, захисника хворих.

Ведйовіса, оборонець Азилу, священного лісу, пристановища, що знаходився на Кампідолії, поміж двох лісів. 

3, 5 СІЧНЯ - сімейні традиційні свята: Компіталія/Компіталійські Ігри, традиційне римське святкування в честь Ларів перехресть доріг, охоронних божеств сім`ї, перехресть доріг, на яких встановлювалися маленькі святилища, до яких ішли перш, ніж перейти дорогу.

5 СІЧНЯ - Віка Пота на Велії (римського горба), богиня перемоги та завойовництва.

9 СІЧНЯ - перша Аґоналія у честь Януса, бога починань матеріальних і нематеріальних, з двома обличчями, бо міг бачити минуле і майбутнє; день воріт: може бачити зсередини і ззовні. принесення у жертву чорного барана у Реґії, південно-східній конструкції Римського Форуму, Ре Сакрорум (царем пожертвувань від імени Римського Магістрату у період Республіки).

11 СІЧНЯ – Септімонтіум, Семигір`я, територіальне свято, що відзначало первинне поселення Риму, що включало сім гір, не- горбів.

11, 15 СІЧНЯ - Карменталія в честь Карменти, свято німфи Карменти, оракули; храм- на схилах Кампідолія, біля воріт Карментале, з часів Ромула і Тита Тація. охорониця вагітності і пологів, захисниця повитух, мати Левандра, сина Меркурія.

24, 25, 26 СІЧНЯ - Семанттиви- закінчання сіяння, як Паґаналія у сільській місцевості


ЛЮТИЙ

7-17 - Форнакалія у честь богині Форнакії, що забезпечувала добре функціонування печей для випічки хлібів. (форнакс- піч для випічки хліба).

13-21- Паренталія, приватні сімейні святкування в честь предків і померлих з родини.


13-15 - Луперкалія, в честь Фауна (Пана), в честь його прийому Луперка, охоронця овець і кіз від нападів вовків. охорона продючості у сількій місцевості.


17- Квіріналія, в честь бога Квіріно, римського бога курій, місця зібрання племен на раду; пізніше- охоронця мирних діянь вільних людей.


21- Фералії, у честь божеств потойбічного світу, присвячені мертвим. публічні святкування, принесення жертв Манам, Доброзичлиим. 


22- Каристія, свято родинної любові: бенкети та дарунки в честь родинної любові, запалення ладану перед Ларами, домашніми божествами. день примирення.


23- Терміналія, в честь бога Терміне, що охороняв межі та кордони. 


24 - Реґіфуґіум, у Коміції Каллатій, збори нижчого рівня; завершення церемонії- неочікуваний вихід жерця священних церемоній із зборів.


27- Еквіррія І, перегони на конях в честь Марса, бога війни, бійк і розлиття крові, також- бога грому, дощу і родючості.


БЕРЕЗЕНь


1- Римський Новий Рік; відновлення багаття Вести, богині домашнього вогнища.  


Свято Марса чи Салярії, в честь бога Марса.


7- Матроналія, в честь Юнони-Луцини, жіночі свжяткування, про припинення війн. богиня шлюбу і пологів, охорониця держави, звірів. їй присвячений - павич.


14 - Еквіррія ІІ, в честь бога Марса. 

Мамуралія- ритуальне побиття палками старого одягу з хутром тварин.


15 - Анна Перенна (Вічно-рочиця), богиня початку року, вічного його відродження. 

Салії, давні жерці, несли 12, обрізаних по боках, щитів, що використовувалися у церемоніях.

[Овідій: "і звуть Анціллами те, що обрізанеа з обох боків,

і, якщо на неї подивишся, усі кути зникають".

... Анцілла стає запорукою керівництва у Римі.

Маурус Сервіус Гоноратус:

"сім гарнтій було, щоб тримати владу в Римі: голка Матері Богів (Кибелла, богиня сил створення і руйнування Природа), глиняна колісниця Веєнтів (етруське місто), попіл Ореста ( мстителя за батька), скіпетр Пріама (найпрудкішого), накидка Іліони (донька Пріама, царя Трої), паладій (протекція), анцилія"

]

15-16 - Вакханалія, в честь бога Вакха, бога вина і збирання винограду, винахідника вина; свято орґійного характеру, як прохання заступництва перед посівами та перед збиранням врожаю.


15- 28 - Санґвем, в честь Кибелли і її сина Аттіса, який був наказаний різками; 


17- Ліберарія (звільнення), в честь Лібера Патер (безплатного батька), бога родючости, вина і пороків, та Лібери-Прозерпіни, богині пекла.  

хлопці, яким сповнювалося 16 років, скидали свою "буллу" і одягарли "тоґу віріліс/пуру" (чоловічу тоґу, з білого полотна кольору слонової кістки). "Понтифік Махімус" (найвищий понтифік [міст=поєднуючий] на голову їм клав смужку. 


17- ІІ Аґоналія, в честь Марса. (у слов`ян- Ярила).


19-23- Квінтрарія, в честь Мінерви, богині лояльності у битві, справедливості у війні, мудрості, стратегії, ткацтва, опікунка ремісників. 


23- Тубілустріум, в честь Марса; ознаменування пори року, що призначалася на військові походи: священне миття труб війни (туби)[тубілюстріум- промивання труб].


24- КВРФК*, день, коли при нижчжих зібраннях можна було зробити заповіт, публічно, також, перед походом на війну, чи при передачі майна наслідникові.


30- Свято Салуси, божества здоров`я та благополуччя, особистого та "Справи публічної", суспільства/республіки.


31 - свято богині Люни, богині Місяця, носительки миру.


КВІТЕНь

1- Венералія, в честь Венери Шлюбуючої: заміжні жінки направлялися до храму Венери і знімали золоті намиста із статуї їхнього божества. після втаємниченого обмиття статуї, знову надягали на статую золоті намиста, прикращаючи її трояндами. віруючі богині потім направлялися до чоловічих народних лазень, прикриваючись щитами з мірти, на спогад про міф, коли Венера зненацька була сполохана голою деякими сатирами, закрилася, щоб врятуватися. тут, оголюючись, вони жертвували Чоловічій Долі (бог) ладан, отримуючи від того бога зачаття, ховаючи від чоловіків свої фізичні вади. наприкінці, вони пили товчений мак з молоком, засолоджений медом- той же трунок пила й Венера, у день свого заміжжяж з Вулканом. церемонія гарантувала поклонителькам красу, особистість і шляхетність.


(VENERA: )


Ауґуріум Канаріум: ритуальна пожертва собак. церемонія пердбачала принесення в жертву рудої сучки Фламіном Квірінальним (жрецем), поблизу Катуларської Брами.

( )


4-10 - Меґалезія, в честь Кибели, Великої Матері Кибели/Цибелії. вшановулася як Велика Матір Думка (створення), богиня природи, звірів і диких місць. двояке божество, що символізувало створення і руйнування Природою. [ не дивуйтеся, коли почуєте від расіян: "іді ти в Кєбенєй Матєрі! вони і мають на увазі Кибелу.]


12-19 - Цералія, в честь Церери, материнського божества землі і родючості, народження: усі квіти, фрукти і живі істоти вважалися її дарами; вона буцім-то навчила обробляти поля. її творили як сувору і величну матрону, гарну й привітну, із короною з колосся на голові, із факелом в одній руці і із снопом пшениці та фруктів- у другій. цереальний /злаковий/ фламин (жрець) проводив церемонію. сестра Вести, Юнони, Плутона, Нептуна і Юпітера, дочка Сатурна і Опі. найвідомішою її дочкою є Прозерпіна.


церемонія нагадувала спогад міфа про Цереру і Прозерпіну: пошук дочки матір`ю представлявся кочуванням поклонницями по місту, одягненеми строго у біле і несучими факел. наступні дні святкувалися іграми, Цереальні Ігри, на Чірко Массімо у Римі. усі одягали біле.

15- Фордічідія на честь Теллуси, римської богині землі, захисниці плодючості, померлих і землетрусів. у жертву приносили тімних/вагітних корів. після жертвування корів, у кожній із 30 курій, ембріони телят спалювалися весталіями (жриці богині Вести), попіл яких використовували для очищення людей під час церемонії Парілли (очищення стад і пастухів) 21 квітня. ["Фордідічя" - "форі- ді- діцеа" /геть від вагіності?/]

21- Палілія- свято очищення отар, стад та пастухів: Палє- уявлявся як божок або як жіноче божество. зупиняла інфекції та напади зажерливих звірів. віруючі збиралися під деревами, встановлювали грубо витесану із деревини статую. запалювалися купи соломи чи сіна, поставлені у ряд, через них проганяли худобу, за якими ішли і пастері, які стрибали через вогонь. [від перекладача: щось нагадує ритуали слов`янсько-балтійського Купали; можливо, у слов`ян, було декілька ритуалів з багаттями/ватрою, один із яких, присвячувався худобі та пастухам; у деяких місцевжостях, і до нині збереглися пізньо-осінні "учти" пастухів та пастушків, при яких пекли овочі; вогонь очищує і знезаражує].


Народження Риму, Діес Романа, Ромая, свято приурочене заснуванню Риму. згідно з легендою, Ромул насправді заснував місто Рим 21 квітня 753 р. д.н.е. від тієї події, походить вислів "аб Урбе кондіта" (від заснування Міста). 

23 квітня- Віналія пріора, у честь Юпітера (Перуна) і Венери - попередній збір винограду та куштування нового вина, приносили жертвування та лібаґії (зливання вина) Юпітеру.


25 квітня - Робіґалія на честь Робіґуса, римського бога хвороби іржі збіжжя, хвороби, що спричиняється грибком. у цей час, починають формуватися колоски. проводилася процесія: усі одягалися у біле, ведена квірінальним жрецем. усі направлялися у священний ліс бога, і, там, на п`ятій милі, на давньоримській вулиці Клодія (зараз- шоста миля вулиці Касссія), жрець приносив у жертву одну сучку і дворічну вівцю. потім, проводилися і перегони. 

вважалося, що стать тварин, які давали у жертву, передбачало стать майбутніх жертв. на початку, у жертву приносили пса і барана. 

давання у жертву собаки пов`язане із загрозою холодної пори року, щоб збіжжя не достигало завчасно. також це пов`язано із сузірями, які бачилися у той час. як нижчому божеству, Робіґусу й приносили собаку у жертву.  

28- квітня - 1 травня- Флоралія- народні ігри в античному Римі для святкування богині Флори (Квіти/Цвіти/Цвітани?). Флора- захисниця пуп`янків. мала святилище, споруджене плебеями (простолюдом) у період голоду. проводилися невгамовні церемонії та орґії з пасторальною тематиикою. у ці дні дозволялася розпуста з надмірністю жартів та великих випивок. у перші дні, проводилися сценічні ігри (латинський театр), а в останній день- ігрища Цірко/Чірко (Массімо). жінки одягалися у позбавлені смаку кольори, а чоловіки вінчали себе вінками із квітів [ від перекладача: згадайте вінки українського Купала]. 

акторки пантомім роздягалися на бажання публіки ("нудаціо мімарум" - мовчазне оголення, "стриптиз"- по англійськи). [ від перекладача: тематика оголення представлена у давніх звичаях слов`ян- Купала]. 

після театральних вистав, прододилися полювання на домашніх тварин (кози та зайців/кроликів) . тварини повинні були бути травоїдними. розкидалося насіння з побажаннями процвітання. [ від перекладача: сіяння насіння "на добро" відоме і в українських звичаях: посівання на Новий Старий Рік, 14 січня]. 

святкування було затверджене Ґаєм Юлієм Цезарем за його реформою календаря. [ Цезар- військовий, консул, диктатор, верховний жрець, оратор та римський письменник]. 

святкування - відображення ментальності давніх, коли вважалося, що людська хіть пов`язана із рослинною родючістю, тому стимулюючи одну, вважалося, що стимулюється й інша.


ТРАВЕНь:


9-11-13- Лемурія- свято заклинання духів мертвих, лемурів, духів, що не знаходили спочинку через насильницьку смерть. за ритуалом, глава сім`ї, кидав собі на плечі дев`ять разів чорні боби, промовляючи заступицькі заклинання.

15 травня- Меркуралія, на честь Меркурія, бога торгівлі. торгівці збиралися біля фонтану, який був йому присвячений. через те, що їхнє ремесло було пов`язане із обманом чи брехнею, вони, тільки в одній туніці, після очищення, ішли усі до джерела, набирали води у глечики, які були також очищеними, принослили їх додому, щоб окропити лавровим віттям майбутній товар. усі ці дії супроводжувалися закликами та молитвами. [ окроплення водою знайоме і нині].

Меркурій (Єремис), гінець богів, мав крильця на ногах.

  • Юпітера-Переможця на честь Юпітера (Перуна), що святкувалося військами.


16 травня- Арґеорум і Вірбіалія.


Арґеорум Сакрарія- 27 сакрарій у 4-ох реґіонах Сервії, які відвідували у травні у період Ідів процесією, у якій брали участь жерці, вестали та міські претори. при цьому у Тібр кидали 27 солом`яних фігурок, які називалися Ерґеї.  

* Вірб`ялія - св`ято Вірбія.


21- Аґоналія (третя) на честь Вейове (Ведйовіса), захисника Азилу, священного гаю притулку, що знаходився на Кампідоліо ("інтер-лукос") - між двома священними гаями. бога зображали з малим списом та з козою, що були символами плодючості.

23 травня - Тібілюстріум, Чищення Військових Труб, присвячене Вулкану, богу земного вогню і руйнівнику. церемонія священного миття воєнних труб (туб). миття проходило у Атріум Суторіум, зібранні шевців, і супроводжувалася жервоприношенням та ігрищами. Салії, жерці культу Марса, танцюючи, проходили по місту. сезон початку війн.

29 - Гоноралія, на честь Гонорy і Доброчесності/Чесно’ти. 

Гонос був богом, якого особливо обожнювали солдати. вважався богом військової честі та моралі. часто його супутницею була богиня Віртус (Чеснота), богиня відданості та мужності.


30- Амбарвалія. свято для підвищення родючості полів. на честь Керери. у жертву приносили бика, свиноматку чи вівцю, яких, перед пожертвою, обводили тричі навколо полів. назва свята походить від слова "амбіо" - ходжу, і "арвум" - поле. така пожержтва латинською мовою називалась "суоветауралія". свято було публічним і приватним. приватні свята святкувалися головами сімей, за Римом, з якими у процесії приймали участь діти і слуги. публічне свято святкували поза Містом, і, у них брало участь 12 "фратрес арвалес" (братів-жерців-арвалів, яких вибирали довічно: назва походить від "аруум" (оранка), що означає "оброблена земля". возносили моління богині Керері. 

основною молитвою була "Кармен Амбарвале" (Пісня Полеводіння):


"о, Лари (Льоси), допоможіть нам, 

не дозвольте Марсу (Вересу), щоб розорення упало на многих, 

наситися, жорстокий Марсе. іди за поріг. і, там, зостанься.

Моліть усіх богів урожаю.

допоможи нам, о, Марсе.

Успіху! успіху! успіху і успіху!"

(хай достигнуть фрукти)  

[ перекладач:

]

ЧЕРВЕНь:


3- Свято на честь Беллони, богині війни. у її храмі, римські сенатори приймали послів з інших країн. неподалік, знаходилася колона Юпітеру Феретрію, (Перуну) [ Феретрій- це Перун!!! можливо, дві паганські релігії куди спорідненіші, ніж думалося!], символами якого є блискавка і грім. жрець Ю.Ф. кидав спис перед статуєю, як знак оголошення війни. церемонія проходила в присутності Феціалів, чину жерців із патриціїв. зображалася, як погоничка військової "авріґи" (колісниці- "ковриги"?) із факелом та щитом або із списом у руках.


7-15 - Весталія, на честь Вести, богині священного домашнього вогнища у Римі, де вогонь горів без перерви. дочка Сатурна і Опі, сестра Юпітера, Нептуна, Плутона, Керери, Юнони. починалося свято із відкриття "пенус Весте" - відкриття комори, де зберігалися статуї Пенатів, Пенати Народу Римського. у ці дні, дозволялося матронам, і тільки їм, входити голими у найдальші закутки Пенус Весте, місце, де у інший час року заборонялося входити усім, крім Понтіфекса Максімуса, найвищого жерця-посередника, який управляв усіма жерцями, понтифіками, призначав весталок, фламинів (жержців окремих культів), рекса сакрорум (короля священних церемоній), освячував храми, контролював Римське Право, визначав дні, коли можна було залагоджувати справи, вів записи "табелі деальбати" (законодавчих актів), "аналів понтіфікум" (опис найважливжших подій міста, встановлював і пояснював "морес" (правила моралі), співробітничав у виданні "лех реґія" (закону керівництва), разом із рексом, головним маґістратом міста, вводив Менсіс Інтеркаларіс (недостатній місяць, після лютого), керував 30 літторами курій (цивільними гвардійцями), які прокладали шлях "рексу" палицями; при церемоніях, мали релігійну функцію приведення жертвенних тварин до вівтаря.


11- Матралія, в честь Матер Матута, Матір Ранку/Ранкової Зорі, охорониці народження людей і усіх речей. жертвували пжеідсманий млинець, який матрона клала до вівтаря богині.


15- Юпітера Непереможного, на честь Юпітера.


20- свято на честь Суммануса. на Цірко Массімо, проводилися пожержтвування тварин. можливо- бог раннього ранку. статуя бога була ураженаж блискавицею і впала у Тевер.



ЛИПЕНь


5- Попліфуґа- свято на зогадку про втечу римлян, коли фіденати і фікулеї напали на них, після завоювання Риму ґаллами у 390 р. д.н.е.


6- 13 - Аполлінарські Ігрища на честь Аполлона [ співзвучний зі слов`янським Купалою: Купало, можливо, народна назва, Квапало], бога Сонця, усіх мистецтв, музики, передбачення, поезії, медичних мистецтв, поморів і просвіти. основні символи- Сонце чи ліра. начальник Муз. досвідчений лучник. здатний своєю зброєю ранити людей мором, тих, хто йому не корилися. захисник храму Дельфі, оракул, що через жрицю Піцію міг давати відповіді про майбутнє. вважається одним із найважливіших богів Додекатеону- 12-ти найважливіших богів.


7- Ноне Капротіне на честь Юнони. епітет Юнони- Капротіна. основну роль у святі відігравали жінки-рабині. процесія відбувалася під фіговим деревом, де проводилися імітовані бої та вправляння, а, потім- учта. наступного дня понтифіки проводили молитви подяки. ( 


9- Капротінія на честь Юнони.


19-21- Лукарія, на честь лісових божеств.


23- Нептуналія, на честь Нептуна, бога вод і орошення. свято святкувалося в іграх. будували намети з гілок, де відбувалися святкування. [ перекладач: традиція відома багатьом слов`янським хлопчикам: будування "шалашу"].


25- Фурріналія, свято богині Фуріни, якій був присвячений священний гай. богиня вважалася володаркою підземних вод.


СЕРПЕНь


13- Вертумналія на честь Вертумна/Вертунма [ перекладач: Вертун?], давньо-римське божество, що позначало зміну пори року, достигання фруктів. можливо, етруського походження. знаний за вибрики. коханець богині Помони, богині фруктів, бо Вертумній був також захисник зелені, особливо фруктових дерев. [ перекладач: італійське слово "вендемміа" (збір винограду/врожаю співзвучна із іменем цього бога]. це- мовби, уособлення "врожаю". була легенда, що Вертумній зумів наблизитися до богині Помони, одягнувши жіночий одяг.

*

Неморалія, свято смолоскипів на честь Діани, володарки лісів, захисниці лісових звірів, охорониці джерел і течій, охорониці жінок, яким забезпечувала безболісні роди, та- розподільниця самостійності. богиня була одинокою і зареклася на вічну дівочість. була також мисливицею, що була покровителькою мисливства, дівочості, незайманості, стріляння із лука, лісів, Місяця- Млади [переркладач- "луни": "люна" по-латині означає "місяць"] . в ім`я Амура [Купала], зареклася на вічне дівоцтво. близнючка Аполона/ Феба, донька Юпітера [Перуна] і Латони [чи, не- Лади?].

17- Портуналія, на честь Портуна [воротяр], римського бога брам, воріт та дверей. у святкуванні, важливим атрибутом були ключі, які, начебто, то кидали у вогонь, чи приносили на Форум [Віче] як пожертву, очищуючи їх, як символ обряду очищення домівок.

17- Тіберналія на честь Тіберінія, бога річки Тевере (Тібру), брата Фонта [Водян?], бога джерел, син Януса і Ютурни (богині джерел та володарки вод).

19 – Віналія рустіка ( сільська виноградо-збирання), на честь Юпітера та Венери. заколювали ягня на честь Юпітера, частувалися новим вином, робили узлиття Юпітеру для отримання щедрості та процвітання. жертви приносили для щедрого врожаю. поряд із фігурою Юпітера, встановлювали фігуру Венери.


21- Консуалія, на честь бога Конса, бога засіків та запасів кормів. проводилися змагання наїздників коней серез снобованої римської молоді, гонки на мулах, ослах чи конях.


23- Волканалія, на честь Вулкана, з літніми ватрами, в ознаменування збору врожаю. Вулкан- бог руйнування, тому його святкування було за мурами міста. його завжди супжоводжували богиня Мая, богиня весни, та Стата Матер- два вогнища, одне, що поширюється, а. інше- що затухає. 

Вулкан- бог земного вогню. матір`ю Вулкана була Юнона, що породила його партеноґенезом.[ можливо, походить від латинського слова "фокус" (вогонь)].

24- один із 3-ьох днів, коли був відкритий "мундус Кереріс/Цереріс"- рови, які представляли схему Всесвіту. свято - на честь Манів. у ці дні, "мундус патет" - "світ підкоряється".

25- Опалія чи Опіконзівія, на честь Опі, богині замлі і охорониці родючості. була дружиною Сатурна. у руках тримала "ріг достатку".

27- Волтурналія, на честь Волтурна, патрон течій, мандрівок та торгівлі. бог етруського походження.


ВЕРЕСЕНь


4-19 - Римські Ігри, або Великі щорічні Ігрища, на честь Юпітера, що позначали перемогу над Латинами при озері Реґілло. 


13- Епулюм Йовіс, на честь Юпітера. перед статуєю бога, розкладались ложа "пульвінарія" (типу кушеток), подавалися дорогі страви, де прислужували "епулони", одні із 4-ьох великих релігійних корпорацій старого Риму. це- було свято розкоші та розніження, на зразок Римського Парнасу.

подавалися жертвування та узливання на патері, плоскій священній мисці, яка дозволяла, через свою опуклість знизу, не торкатися ужержтвуваного. зливання, яки виливалося в вогонь. дискос, що вживається нині у РКЦ, оминає завжди середину.

(

ЖОВТЕНь

4- Єюніум Кереріс/Цереріс, на честьр Керери/Церери, жіночого божества землі та родючості, верховна сила урожаїв, усякого народження, усіх квітів фруктів та живих істот. корона- із колосся, в одній руці- кошик із зерном, в іншій - фрукти. Сестра Вести, Юнони, Плутона, Нептуна і Юпітера, дочка Сатурна і Опі. її найвідоміша донька - Прозерпіна. вона- "кер" - джерело та енергія росту.[ можливо, "джер-ело", слов`янською]. на металічній ламині, зварювали жертвенних тварин.

5- один із 3-ох днів, у який відкривався "мундус кереріс", рівчак, що нагадував модель Всесвіту, вигляд жіночого лона, який відкривали тільки тричі у рік у знак "світу що відкритий".



11- Медітріналія, на честь Юпітера. свято вина. пилися старі і нові вина: вірили у цілющі властивості вин. сусло вина вживали як солодкий напій, як `медичний засіб`. часто, змішували старе і нове вино для його кращої якості.

13- Фонтіналія, на честь бога Фонса, бога джерел, син Януса і німфи Ютурни, брат Тіберіна, давнього італьського божества.


15- Октобер Еквуус, на честь Марса. "кінь жовтня"- приносили у жержтву коня, як знак закінчення польових робіт та військового сезону. проводили перегони на колісницях, запряжених у двох коней. у коня, що біг справа, метали списа і, таким чином, приводили у жертву. голову і хвіст спалювали на священному вогнищі Риму, у Реґії. це- єдине свято пожертви коня у Давньо-Римській імперії.

19- Армілюстріум, на честь Марса.

Марс вважався батьком Ромула і Рема. проводилася ритуальне очищення зброї та покладення її на зимове зберігання. навесні, солдати забирали знову зброю.


Л ИСТОПАД


8- Один із 3-ьох днів, у який відкривався "мундус Кереріс".


13- Епулум Йовіс, на честь Юпітера. проводилася церемонія багатої учти серед статуй богів, так, начеб-то вони брали участь у святкуванні. статуї клали на дорогі ліжка з подушками, пульвінаріями. величезний стіл. зі столу подавали дорогі страви, що подавалися епулонами, картеллю жерців- учтярів.


15- Свято на честь Феронії, богині родючості, яку шанували римляни і сабіни. захисниця лісів, жатв. шанували її хворі та раби, яким вдалося звільнитися із рабства. розповідається, що була матір`ю Еріла, якому дала три тіла і три душі. деякі вважали її подібною до бога Сорануса та до етруської богині Каватхи.

24- Брумалія, на честь Вакха. свято зимового сонцестояння. свято проводилося на честь майбутнього врожаю, насіння якого були закопані у землю, перед тим як прорости. виноградарі приносили у жертву кіз, на честь Вакха. кіз приносили у жертву до того, коли вони ставали загрозою для винограду. з кіз здирали шкіру, яка ішла на ранці, на які стрибали. маґістрати несли жерцям Керери/Церери паростки виноградних лоз, оливкових дерев, зерно і мед.


ГРУДЕНь


4- Бона Деа- Велика Матір- велике мирське божество, ім`я якого не можна було вимовляти. у деяких міфах, вона - дочка Фавна/Пана. у інших- вона його дружина. вона була охоронецею здоров`я усього Риму. святкування проводилися аристократками, без чоловіків чи тварин чоловічої статі.

5- Фауналія, на честь Фавна/Пана, сільського бога села, табунів та лісів.

11- Аґоналія (четверта), на честь Соль Індіґес (Давнього Сонця), одного із предків Римлян.

15- Консуалія, на честь бога Конса.


17-24-31- Сатурналія, на честь Сатурна. святковий цикл- на пошану бога Сатурна і міфічній "золотій епосі". сатурналії розпочиналися великими бенкетами, приношенням жертв, і- оргійними діями. дарувалися символічні малі дарунки, "стренне". у цей період, весь соціальний порядок "перевертався": раби могли тимчасово вважатися вільними людьми, вибирали "прінцепса"- карикатурного шляхтича. переважали червоні кольори, кольори богів. це- були персонажі, що уособлювали Сатурна чи Плутонія. проводилися очищення. Кронос-Сатурн переніс своє золоте королівство у місце, яке на зивалося "Благословенні Острови". період карнавалів. приносили пожертви предкам, щоб задобрити природу та мати хорошу погоду на весну для польових робіт.

( )

18- Епоналія, на честь Епони, сильної кельтської Богині-Матері та покровительки коней, ослів та інших тварин. її ім`я означає "божесотвенне море". вона асоціювалася із землею і плодючістю, відродження і достатку. її зображали молодою богинею із конем, якого вшановували у кельтському світі за його красу, швидкість і сміливість. важливими були на святі троянди, а квіти та паростки вживалися, як символи самої богині. Епоні приносили у жертву яблука. вона стала покровителькою римської кавалерії. її статуї були у конюшнях. це єдина кельтська богиня, яку вшановували давні римляни через їхню любов до коней. була відома у центральній та східній Європі. [так і напрошується слово "попона"]

( )

19- Опалія, на честь Опі.


21- Дівалія, на честь Анґерони. свято Анґероналії встановлено як спогад про епідемію, що має назву "анґіна Людвіґа" . підчас святкувань, верховний жрець складав пожертвування у храмі Волупти, богині радості і задоволення, із ознакою, яка мала віддаляти усі страждання і переживання людського життя. Волупта- прекрасна донька Купідона/Амура (Купала) і Псіхе. ( 


21- Арґерона- богиня тиші, покровителька таємних кохань, цілителька серцевих захворювань, болів, суму, що представлялася жестом вказівного пальця із зімкнутими губами. Арґенона мала завданням тримати таємницю назви міста, на дозволявши ворогам його завоювати крім головування над ним у делікатний зимовий період. богиня утотожнювалася часто з богинею Опіс, Мутою (німою), богинею мовчання.

(


23- Ларенталія, на честь напів-божественної особи, яка була покровителькою покірних людей, будучи повією етруського походження. свято Ларенталія/Ларентіналія чи Аккалія - присвячене Аккії Ларенції, годувальниці Ромула і Рема ("акка" у санскриті- "мати")

25- Діес Соліс Інвікті - День Непоборного Сонця, чи- Бог Непоборного Сонця. назва свята створена, мабуть, за аналогією назви імператора: "Відданий, Щасливий, Непереможний". Сонце представлялося як товариш імператора. концепція передувала монотеїзму. ( )



Переклад з італійської, дослідницькі пошуки, коментарі - Івана Петришина

Інтернетні джерела







CША 31.08.2017
___________
Переклад з італійської , дослідницькі пошуки, коментарі - Івана Петришина
Інтернетні джерела
НадрукуватиПортфоліо автора
*Збереження публ. для прочитання пізніше
25.08.2017 Поезії / Релігійний вірш
Ближче до Тебе, Боже (Перли Світової Молитви)
03.09.2017 Поезії / Патріотичний вірш
Фредерік Ведгерлі " Дені, Друже" (Англійські Пісні)
Чудово Добре Посередньо
Найновіше
12.11.2017 © Вікторія Івченко / Мандрівки та туризм
Подорож до Луцька: дев`ятсот кілометрів - в обидва кінці
22.10.2017 © Вікторія Івченко / Журналістика та ЗМІ
Під Верховною радою - про Поета і поезію. І про Саакашвілі...
14.10.2017 © Чиянова Марина Вікторівна / Політика та суспільство
Права жінок в Україні
05.10.2017 © Чиянова Марина Вікторівна / Політика та суспільство
Любов до країни
16.09.2017 © Чиянова Марина Вікторівна / Політика та суспільство
Справжня свобода
Релігія та міфологія Про людину
01.09.2017
Календар Давньо-Римських Святкувань (ДАВНІ РЕЛІҐІЇ СВІТУ)
07.07.2017
Давня Слов`янська Реліґія (ПАГАНСьКИЙ ХРАМ В АРКОНІ)
Сподобалось? Підтримай Автора, поділись посиланням:
Рейтинг: Відсутній
Переглядів: 28  Коментарів:
Тематика: Публіцистика, Релігія та міфологія
ОБГОВОРЕННЯ
Мене звати: 
Закріплений коментар
Коментар відвідувача стає доступним для ознайомлення лише з дозволу Редактора
БЛОГ "ВІЛЬНІ ТЕМИ"
02.09.2017 © Ковальчук Богдан Олександрович
Ідеальна ОС для письменника +89
07.08.2017 © Каранда Галина
Двері для школи, або Сон рябої кобили. +131
28.06.2017 © Ковальчук Богдан Олександрович
Найгірша книга +129
03.06.2017 © Борис Костинський
Життя в США. Інтерв`ю з самим собою +73
ВИБІР ЧИТАЧІВ
26.11.2011 © Микола Щасливий
17.12.2014 © Микола Васильович СНАГОВСЬКИЙ
20.01.2011 © Михайло Трайста
26.11.2011 © Микола Щасливий
26.03.2012 © Піщук Катерина
27.03.2012 © Микола Щасливий
Літературне інтернет-видання "Проба пера" ставить за мету сприяти розвитку української культури та мови. У нас можна відшукати твори українською та російською мовами сучасних авторів України. Всі доробки віршів, прози, публіцистики друкують завжди самі автори або редактори за їх особистою згодою. На літературному порталі тільки вірші та проза сучасників.
© "Проба Пера" | 2008 - 2017
admin@probapera.org

Редакція сайту не завжди поділяє погляди та політичні вподобання дописувачів, тому відповідальність за зміст творів несуть самі автори ©  Авторські права на твори застережені і належать їх авторам
© Передрук матеріалів в електронних ЗМІ та на веб-сайтах дозволений тільки за наявності гіперпосилання на probapera.org
© Право на передрук творів у паперових ЗМІ та іншій поліграфічній продукції (а також відтворення у будь-який спосіб в аудіо чи відео форматах) належить авторам і дозволений лише за їх письмової згоди