Пам`ятна книжечка
частина Iз рубрики / циклу «Луцій Ампелій»
ПЕРЕДМОВА.
Коротенько про Луція Ампелія, бо про нього майже нічого невідомо. Жив, як вважають, у II ст. нашої ери, чоловік був ерудований і розумний, тому, коли у якогось Макріна (можливо когось із рідних) виникла потреба у пізнанні цього світу, він взяв та й склав з того, що знав сам «Пам’ятну книжечку», («Liber memorialis») як посібник для початкового знайомства з навколишнім світом, бо розумним людям якось і цікавіше і легше жити, доведено життям і на практиці.
Так що знайомтесь з п’ятдесятьма главами зібрання по древній астрономії, географії і історії. Розумні люди завжди були! )))
ЧАСТИНА ПЕРША.
Луцій Ампелій своєму Макрину привіт.
У відповідності до твого побажання знати про все я склав цю пам’ятну книжечку, з якої ти зможеш узнати, яка світобудова, які її елементи, який круг земель, які здобутки роду людського.
1. ПРО СВІТОБУДОВУ.
1. СВІТ – сукупність сущого, в якому все, що є, а поза ним – нічого; грецькою мовою – космос.
2. ЕЛЕМЕНТІВ світобудови чотири: вогонь, із якого складається небо; вода, з якої море Океан; повітря, з якого вітри і бурі; земля, яку у відповідності з її формою ми називаємо кругом земель.
3. ЧАСТИН НЕБА чотири: схід,захід, південь, північ.
4. НЕБО поділяється на п’ять зон: (1) арктика і антарктика, які безлюдні через неймовірний холод; зона рівної ночі і дня, в якій знаходиться полоса, що називається катакекаумене, не заселена через неймовірну спеку; зимова і літня зони, в яких живуть (адже вони досить помірні); по цих зонах рухається крива замкнута лінія з дванадцятьма знаками, через які пролягає щорічний шлях сонця.
Примітки:
1)…ми перекладаємо circuli як «зони», оскільки ці терміни синонімічні.
2. ПРО ДВАНАДЦЯТЬ ЗНАКІВ.
Знаків на небі дванадцять. (2)
ОВЕН з благовоління Лібера (3). Коли Лібер вів військо до Індії через Лівію місцями сухими і піщаними, де недоставало води і військо страждало від спраги, Овен вказав йому воду. Лібер за це назвав його Юпітером Амоном і на тому місці, де він знайшов воду, збудував йому чудовий храм, що знаходиться в дев’яти тисячах кроків від Єгипту і Олександрії. Тому Лібер попросив Юпітера розмістити Овна серед зірок. Інші думають, що це той Овен, який ніс Геллу і Фрікса.
ТЕЛЕЦЬ з благовоління Юпітера (4). Тельця, що володів у своєму бичачому образі людським розумом, Юпітер отримав від брата Нептуна за його згодою. Він повинен був за наказом Юпітера приголубитися до сидонянки Європи, дочки Агенора, взяти її і доставити на Кріт. За це діяння Юпітер помістив тельця на віки вічні серед зірок.
БЛИЗНЯТА, яких називають (богами) Самофракійськими (5). Їхнє походження неможна розголошувати, як (таємницю) тих, що дотримуються містерії. Інші кажуть, що це Кастор і Поллукс, оскільки ці володарі роблять море безпечним від піратів. Є ще такі, які стверджують, що це Геркулес і Тезей, оскільки вони звершили подібні подвиги.
РАК, каркін, отримав притулок з милості Юнони. (6) Коли Геркулес був посланий знищити Лернейську гідру ( ми її називаємо гадиною), цей рак за наказом Юнони пішов за ним слідом і вп’явся йому в гомілки, завдавши більше незручностей, ніж сама гідра. За це діяння Юнона удостоїла каркіна (рака) перебуванням серед зірок.
ЛЕВ, (7) леон, вирощений ( в Німеї) за задумом Юнони на погибель Геркулесу. Пославши лева на землю, до аргів’ян, вона довго ховала його в печері. Як кажуть, Геркулес вбив його при допомозі свого гостинника Молорка. Отриману від нього палицю він тоді використав уперше. Вбивши нею лева, він після того носив його шкуру замість одягу. За все це Юнона зненавиділа Геркулеса. Лев же був шанований небесною гідністю.
ДІВА, яку ми називаємо Справедливістю, жила серед людей. (8) Але після того як люди почали творити злодіяння, Юпітер розмістив її серед зірок. Деякі говорять, що це Ерігона, дочка афінянина Ікарія. Лібер передав вино її батьку, щоб зробити для людей приємне. Але ті, кому він передав вино, напилися і вбили Ікарія камінням. Собака, яка була з ним, побачивши хазяїна вбитим виючи побігла до Ерігони. Побачивши собаку одну і засмучену, діва схвилювалася і поспішила за нею. Так вони прибули до місця, де лежав Ікарій. Ерігона побачила тіло батька і з гірким плачем поховала його на горі Гіметті. Сама ж засунула голову в петлю. Собака, влігшись біля її ніг, довго страждала без їжі, але потім, гинучи без води, кинулась в колодязь. Тоді Лібер попросив Юпітера, оскільки вони загинули, виконуючи його волю, розмістити (Ерігону) Діву на зоряному шляху, Ікарія назвати Арктуром (сходження його зірки постійно викликає бурі), собаку ж – Канікулою (9).
ТЕРЕЗИ, - що називаються у греків зігос, прийняли ім’я чоловіка, що відрізнявся найвищим милосердям і справедливістю. Кажуть, що це був Стафмух. Його шанують як першого, хто відкрив людям терези і гирі, що вважаються найкориснішими для смертних. Внаслідок чого він був прийнятим в число зірок і названий Терезами. (10)
СКОРПІОН, який, говорять, був народжений поза волею Діани на горі острова Хіоса Пелинеї на погибель Оріону. (11) Адже Оріон, побачивши під час полювання Діану, захотів її обезчестити. Вона заставила скорпіона лишити Оріона життя. Юпітер прийняв і скорпіона і Оріона в число зір.
СТРІЛЕЦЬ, Кротос, (12) син годувальниці муз, які його любили і назвали Стрільцем за участь в іграх і забавах зі стрілами. Інші говорять, що це Хірон, який вирізнявся справедливістю, благочестям, гостинністю. Ним Ескулап був навчений медицині, Ахілл – грі на кіфарі і багато іншому.
КОЗОРІГ, якому ім’я Пан. В той час Піфон (13) що жив в печерах гори Тавра, пішов війною на Єгипет. Тоді Пан прийняв вигляд козла. Безсмертні боги призначили за це Піфону належне покарання, Пана ж нагородили, зберігши пам’ять про нього серед зірок.
ВОДОЛІЙ, яким, як думають, був Ганімед. Кажуть також, що це фессалієць Девкаліон, що лиш один з дружиною Піррою вцілів під час найвеличнішої катастрофи. Через своє благочестя він був розміщений серед зірок. (14)
РИБИ тому названі рибами, що під час війни з гігантами Венера у збентеженні перетворилася на рибу. Ще говорять, що течією Євфрату… на яйці риба… в усті ріки голубка висиджувала багато днів, і вилупилася богиня, що благоволить людям доброї поведінки. Обидві ці риби, щоб про них пам’ятали, були розміщені серед зірок. (15)
Примітки:
2)…об’єднання зірок, які можна спостерігати з землі, в певні фігури (знаки) у вигляді тварин і створення навколо цих зображень різного роду легенд починається ще в глибокій давнині. Існуючі в античній астрономії і астрології уявлення про знаки Зодіаку, викладені Ампелієм, а до нього в Римі Гігіном, Нігідієм Фігулом в кінцевому рахунку були створені на Древньому Сході – у Вавілонії і Єгипті, на що прямо вказує Діодор Сицилійський, що виклав огляд халдейської астрології. Це стало очевидним після дешифровки ієрогліфів, клинопису і відкриття великої кількості пам’ятників з зображеннями знаків Зодіаку і з відповідними підписами.
3)…знак Овну ( грец. Κριός лат. Aries). Згідно з Плінієм Старшим вперше був введений Клеостратом біля 520 року до н.е. Овен був пов’язаний з грецьким богом родючості Діонісом, якому відповідає латинський Лібер.
4)…знак Тільця (грец. Ταῡρος, лат. Taurus). згідно зі схоліями до «Іліади», пісня XVIII, був введений до грецького світу, тобто перенесений зі Сходу, міфографом і космографом VI ст. до н. е. Ферекідом з Сиросу.
5)…знак Близнят ( грец. Δι'δυμοι, лат. Gemini). Під тим же іменем він існував у древніх вавилонян. Як виходить з пояснень Ампелія, не було єдності думок в питанні ототожнення з зірковими близнятами міфологічних персонажів. Астрологи вважали також, що близнята – це Геракл і Аполлон.
6)…знак Раку (грец. Karkinos, лат. Cancer). Введення цього знаку греки приписували грецькому астроному і метеорологу Евктемону, біля 432 року до н. е.
7)…знак Лева (грец. Λέων, лат. Leo). У древніх вавилонян він зафіксований під тим же іменем з III тисячоліття до н. е. Головною його зіркою вважалась «Шарра», що відповідає латинському Regulus – цар. Сузір’я Лева вважалось сприятливим для носіїв царської влади.
8)…знак Діви (грец. Parthenos, лат. Virgo). Їй у вавилонській астрології відповідає жіноче божество, що зображується зі снопом колосків. Це богиня родючості Іштар.
9)… Арктур полярна зірка: Канікула – Сиріус. Це ж пояснення походження сузір’я Діви, Арктура і Пса. За другою міфологічною версією походження Великої і Малої Ведмедиці пов’язувалось з царем Аркадії Аркасом і його матір’ю Каллісто.
10)…знак Терезів (грец. ygas, Chelai, лат. Bracchia, Libra). Цей знак відомий в текстах Ашурбаніпала під іменем «цибаніту». В грецькій літературі сузір’я Терезів вперше згадане у Гомера, пісня II., XVIII – в описі зображень на щиті Ахілла. Раціональне пояснення походження Терезів, може сягати епохи розвитку торгівлі і виокремлення торгівельного прошарку в грецьких полісах.
11)…знак Скорпіону (грец. Skorpias, лат. Scorpio), найбільша зірка якого Антар, був відомий вавилонянам (халдеям) під іменем «Гіртаб» і мав той же образ отруйної комахи з двома клешнями та хвостом. В астрологічних текстах його називали «володарем неба і землі» Вважалось, що він народжений богинею Іштар – «володаркою життя». Греки замінили Іштар Артемідою (рим. Діана) і пов’язали її з міфічним мисливцем і велетнем, відомим уже Гомеру і пов’язаним з остовом Хіос. Про смерть Оріона від укусу скорпіона див. у Арата.
12)…знак Стрільця (греч. Τοξοτης, лат. Sagittarius), В часи вавилонського царя Ашурбаніпала називався «каккаб» і мав вигляд кінного чи пішого лучника. На вавилонських прикордонних каменях біля 1300 року до н. е. Стрілець і Скорпіон об’єднувалися в одну істоту, яка нагадувала грецького кентавра. Греки ототожнили Стрільця з Кротосом, згідно з Гігіном, сином Пана і Євфеми, які жили на Геліконі разом з Музами і на їх прохання піднесеними на небо. Уявлення вавилонян про поєднання Стрільця і Скорпіона породило образ Кентавра Хірона, наставника Ескулапа і Ахілла. Згідно Плінію Старшому, знак Стрільця був даний грекам Клеостратом.
13)…знак Козерога (греч. Argocheros, лат. Capricornus) у вавилонян мав вигляд козла з тулубом і хвостом риби. У рукописі Ампелія згадується ототожнений з Козерогом Піфон (Пан). Деякі видавці справедливо пропонують замінити ім’я Піфона на Тифона (чудовисько, яке народилося після перемого богів над титанами). Ми зберігаємо Піфона, оскільки схожа ж помилка є в тексті Нігідія Фігула і від нього вона перейшла до Ампелія.
14)…знак Водолія (греч. Υδροχοος, лат. Aquarius) відповідає у вавилонських знаках Зодіаку богині з ім’ям Гула, а в єгипетських – чоловікові з двома амфорами в руках, з яких ллється вода на рибу. Мабуть-що, сузір’я отримало цю назву за схожість розташування зірок з сосудом. Звідціля ж згадка про Девкаліона і його дружину Пірру, єдиних людей, уцілілих під час потопу.
15)…знак Риби (греч. Ἱχθυ΄ες, лат. Pisces). В текстах Ашурбаніпала він названий «Рибою Еа». Водне божество Еа відповідає грецькій Афродіті і римській Венері. З цієї відповідності і витікає розповідь Ампелія про Венеру, що перетворилася на рибу, і місце народження цієї риби р. Єфрат (тобто Євфрат). Незрозумілі з тексту Ампелія дві риби знаходять своє пояснення у вавилонських текстах про двох риб, північної і південної, які ототожнюються астрологами з Євфратом і Тігром. Грецькі автори ввели в небесну географію міфічну ріку Ерідан, яку вже Гесіод поставив у зв’язку з падінням сина Геліоса Фаетона. Не виключено, що і ця фантастична ріка пов’язана з вавилонським Еріду («містом в усті двох рік»).
3. ПРО ЗОРІ.
Окрім дванадцяти знаків Зодіаку на небі виділяються могутні сузір’я:
1. СЕПТЕНТРІОНИ два – Великі і Малі, що ніколи не ховаються і тому направляють курс кораблів. (16) Одне з них називається Кіносира, друге… Волопас, а також Арктур.
2. ОРІОН завдяки своїй величині охоплює півнеба. (17)
ПЛЕЯДИ, які латиною називаються: Вергіліями. (18)
ГІАДИ, по-нашому Субукули. За їхнім сходженням і заходом спостерігають моряки і землероби. (19)
КАНІКУЛА, сила якої особливо велика під час сонцестояння. (20)
3. Могутніх ЗІРОК на небі сім: Сатурн, Сонце, Місяць, Марс, Меркурій, Юпітер, Венера. Греки їх називають планетами, ми ж – блукаючими зорями, тому що вони мандрують на власний розсуд і своїм рухом визначають людські долі. І вони також рухаються в напрямку зворотньому по відношенню до неба. (21)
Примітки:
16)…під «Септентріонами» маються на увазі дві групи зірок північного напрямку –
Велика і Мала Ведмедиці. Мала Ведмедиця, що називається греками також Kynosoura, за повідомленням Каллімаха була введена як «дороговказ» Фалесом, який взяв її у фінікійців, звідси і її назва «Фінікіянка». Велика Ведмедиця (грец. Arktos Megale, лат. Ursa Maior), відома у греків також як Anaza («Віз») і «Геліка» (Helice), згадана Гомером, пісня II, XVIII.
17)…сузір’я південного напрямку згадане вже Гомером (пісня II, XVIII). З ним у Гомера був пов’язаний міф про велетня Оріона.
18)…Плеяди (також «грона» - грец. Botreis — «гілочки», (лат. Vergiliae) сузір’я з семи видимих зір у знаку Бика, відоме вже Гомеру (пісня XVIII) За Гесіодом вони дочки Атласа і Плеони.
19)… Гіади, скупчення зірок у сузір’ї Тельця. Згідно з астрологічними уявленнями древніх, під Гіадами народжувалися мандрівники та бунтівники. Римський поет-астролог Манілій писав: «Ті, що народилися в цей час не знаходять радості у спокої, не шукають дозвілля, але крутяться в натовпах і цивільних смутах».
20)…Канікула (лат. «собачка»), латинська назва зорі, відомої грекам як Сиріус (грец. «палаючий», «виділяючий жар»)
21)… встановлення Семи могутніх зірок, тобто планет – спадок вавилонської науки, невідділимої від релігії. Тому астрономія і астрологія з часів Древнього Вавилону йдуть нога в ногу. Для розуміння тексту про планети буде корисним текст Діодора Сицилійського, присвячений вкладу халдеїв у вивчення зоряного неба і в гадання про майбутнє людства і окремих людей: «Найважливішим у них є вчення про рух п’яти зірок, що називаються планетами. Вони у них називаються «вісниками», так само як ми називаємо Кроном (Сатурна)… Інші же чотири зорі називаються у них так само як і у наших астрологів – Арес (Марс), Афродіта (Венера), Гермес (Меркурій), Зевс (Юпітер). «Вісниками» ж вони називають планети тому, що, на відміну від інших зірок, у яких немає строго певного шляху, ці слідують кожна своєю дорогою, одночасно сповіщаючи майбутнє і являючи людям милість богів. Пророцтво, кажуть халдеї, можна узнати як при сходженні зір так і за їхнім кольором, якщо уважно спостерігати. Співставлення тексту Діодора і Ампелія вказує, що число «сім» виникало через приєднання до п’яти «вісників» Сонця і Місяця. Сатурн в списку Ампелія займає перше місце, тому що він вважався першим з «вісників» у вавилонян (халдеїв). День Сатурна вважався першим днем тижня і у древніх юдеїв (субота).
4. В ЯКИХ ДВАНАДЦЯТИ ЗНАКАХ ЗОДІАКУ ЗНАХОДЯТЬСЯ ДВАНАДЦЯТЬ ВІТРІВ. (22)
Овен у напрямку до Апеліоту. Телець у напрямку до Кекія. Близнята у напрямку до Септентріону, Лев у напрямку до Траскію. Діва у напрямку до Аргесту. Терези у напрямку до Зефіру. Скорпіон у напрямку до Афру. Стрілець у напрямку до Аустру. Козерог у напрямку до Аустру. Водолій у напрямку до Аустру. Риби у напрямку до Євру.
Примітки:
22)…параграф містить розподіл вітрів у відповідності зі знаками Зодіаку. Про вітри Апеліот, Зефір, Африк, Австр, Євр, дивись нижче в коментарях.
Аргест – північно-східний вітер, що вважався сухим, холодним, рвучким. В Аттиці його називали Скіроном, в Сіцилії греки – Япігом. У Варона і Сенеки він іменується Кором.
Вільний переклад КАЛЛІСТРАТА.
Римська імперія, друге століття н.е.